Handlingsorientert tilnærming
Det siste tiåret har det vært økt oppmerksomhet rundt hvordan fysisk aktivitet kan fremme elevenes læring på skolen. Studier indikerer at å integrere fysisk aktivitet med høy puls i undervisningen kan fremme elevenes konsentrasjon. Imidlertid gir det nødvendigvis ikke alltid mening å legge til rette for bevegelsesaktiviteter med høy puls når elevene skal lære om for eksempel noveller eller geometri.
Denne kunnskapsressursen tar utgangspunkt i en handlingsorientert tilnærming til å fysisk aktivitet i undervisningen. Kjernen i denne tilnærmingen vektlegger kroppens betydning for forståelse og læring. Det er utviklet en bevegelsesdidaktikk til denne handlingsorienterte tilnærmingen som inneholder seks kroppspraksiser:
- å mime
 - å dramatisere
 - å gestikulere
 - å forme
 - å imitere
 - å sanse
 
På de følgende sidene forklares de seks kroppspraksisene nærmere og det gis et konkret eksempel for å tydeliggjøre hvordan kroppspraksisen kan utfolde seg i praksis.
Refleksjonsoppgaver
- Hvordan bruker vi fysisk aktivitet i opplæringa på skolen vår i dag?
 - Hvordan kan skoleeier og lærere legge til rette for bruk av fysisk aktivitet som støtter oppunder opplærings verdigrunnlag om skaperglede, engasjement og utforskertrang?