Våre rapporter

Viser 6 treff

Lokale prosesser ved innføring av skolemat i et utvalg norske kommuner

Rapporten er basert på kvalitative intervjuer med ansatte med ansvar for gratis skolematordninger på grunnskolenivå i ti norske kommuner. I disse intervjuene har vi fokusert på spørsmål om kommunenes erfaringer knyttet til innføringen og drift av disse ordningene.

En nasjonal kartlegging blant helsesykepleiere om samarbeid med skole og barnehage

Formålet med undersøkelsen var å kartlegge generelt samarbeid på individ- og systemnivå mellom helsestasjon og barnehage og mellom skolehelsetjeneste og skole. I tillegg undersøkes samarbeidet om kosthold og måltidsvaner og fysisk aktivitet.

Erfaringer fra skolematordninger i Norge

Rapporten omhandler erfaringer som informantene har gjort seg gjennom sine skolematordninger, generelle beskrivelser av praksis, hvilke behov utdanningssektoren kan ha i møte med innføring av skolemat, samt perspektiver og anbefalinger fra Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet, HVL, for det videre arbeidet med skolemat i Norge.

Evaluering av tilskudds- ordning for svømmeopplæring av nyankomne

Rapporten er en evaluering av tilskudds- ordning for svømmeopplæring av nyankomne, samt forslag til tiltak og/eller endringer for å videreutvikle ordningen basert på kartleggingen.

Kartlegging av forskning og evaluering på innføringen av 75 timer FYSAK 5. -7. trinn

Rapporten gir en oversikt over forskning og evaluering av hvordan innføringen av 76 timer fysisk aktivitet på 5.-7. trinn fungerer i skolene. Funn fra totalt åtte ulike prosjekt om FYSAK på mellomtrinnet presenteres i rapporten. Her kan du lese om skolers erfaringer med gjennomføring av FYSAK og vurderinger om hva som skal til for at FYSAK skal lykkes i skolene.

Utprøving og evaluering av modeller for fysisk aktivitet for elever i ungdomsskolen

Denne rapporten har til hensikt å presentere norske skolers arbeid med fysisk aktivitet på ungdomstrinnet skoleåret 2015/16. Datamaterialet som MHFA har samlet inn og systematisert om hvordan ungdomsskoler arbeider med fysisk aktivitet utgjør den erfaringsbaserte kunnskapen på feltet.