Måltidet som språkarena

Denne ressursen er en del av heftet «Måltidet som pedagogisk arena» der åtte nasjonale sentre har laget aktiviteter som er knyttet til fagområdene i rammeplanen. Disse viser ulike måter å bruke måltidet som en pedagogisk arena og er ment som inspirasjon for deg som jobber i barnehagen.

Barn og vokse sitter rundt et bord

Forankring i rammeplanen

Måltidet kan ha en pedagogisk funksjon som en viktig læringsarena for blant annet språkutvikling. Det heter seg at barn skal bade i språk, og måltidet er en situasjon hvor det er naturlig å holde fokus på språkarbeid og barnas språkutvikling. Personalet i barnehagen har, ifølge rammeplanen, ansvar for å skape et variert språkmiljø der barna opplever glede ved å bruke språket og kommunisere med hverandre. De skal også invitere til ulike typer samtaler der barna får anledning til å fortelle, undre seg, reflektere og stille spørsmål.

Refleksjonsspørsmål

  • Hvordan kan vi invitere til utforsking av både muntlige språk og skriftspråk i forbindelse med måltider i barnehagen?
  • Hvilket fokus har vår barnehage på fagområdet Kommunikasjon, språk og tekst i forbindelse med måltider i barnehagen, og hvordan fungerer dette i praksis?

Introduksjon til aktiviteten

Måltidet eller rettere sagt forberedelser til måltidet er en god anledning for barn å utforske skriftspråket. Å skrive handlelister eller huskelister over alt som skal være med i sekken for å forberede et måltid i barnehagen eller på tur er en måte å knytte barns tidlige skriving til måltider på. Når barna deltar aktivt i forberedelsen på denne måten kan det føre til at de får forståelse for hva et måltid faktisk inneholder. Hva må vi pakke i sekken for å lage grønnsakssuppe på skogturen? Hva trenger vi for å lage spennende fiskepakker i ovnen? 

Når dere tar barna med på slike aktiviteter får de erfaringer med at skriving har et tydelig formål. Det er nettopp i slike dagligdagse og naturlige kontekster barna nærmer seg skriftspråket på best mulig måte. Utforskingen foregår på barnas premisser. Med støtte og anerkjennelse fra en voksen bygges barnets følelse av mestring av å utrykke seg gjennom skrift, noe som er i tråd med Rammeplanen som sier at barnehagen skal bidra til at barna får utforske og utvikle sin språkforståelse, språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer.

Aktivitet med barna

La barna møte ord og bilder som de forbinder med måltidet. Her kan dere lage bildekort sammen med barna. Finn for eksempel et bilde av egg og skriv ordet egg sammen. 

Her kan dere også bruke digitale verktøy. La barna ta bilder av matvarer dere bruker i barnehagen og bruk disse når dere lager ord- og bildekort. Det kan være lurt å laminere kortene slik at de holder lengre. Disse gjøres tilgjengelige for barna ved at de henges opp på kjøleskapet eller ved matbordet. 

Kortene kan også brukes aktivt før, under og etter måltidet - ved pådekking, sending av enkelte pålegg eller ved opprydding. Dette kan være til god støtte for flerspråklige barn og barn som trenger visuell støtte. Ordene kan godt skrives på barnas ulike morsmål slik at alle møter sine språk skriftlig.


Å bruke måltidet som arena for språkarbeid

Måltidet fungerer godt i forhold til gode samtaler hvor barna må lytte til hverandre, og bytte på å snakke. Her øver barna på turtaking, noe som også er viktig i kommunikasjon og samspill med andre. Det å benevne ulike typer mat, påleggssorter gir personalet en ypperlig anledning til å sette ord på ulike smaker som salt, søtt, surt og matens ulike konsistens. Det er av betydning at alle i personalet er aktive og bevisste rollemodeller for å skape gode samtaler og inkludere alle barna rundt matbordet.

Du kan lese mer om utforskende skriving i barnehagen på skrivesenteret.no