Måltidet – tid for glede og fellesskap

Denne ressursen er en del av heftet «Måltidet som pedagogisk arena» der åtte nasjonale sentre har laget aktiviteter som er knyttet til fagområdene i rammeplanen. Disse viser ulike måter å bruke måltidet som en pedagogisk arena og er ment som inspirasjon for deg som jobber i barnehagen.

maaltidet_tid_for_glede_og_felleskap_16_9.jpg

Forankring i rammeplanen

Under et måltid er det tid for å mette sultne mager og for korte eller lange, morsomme, alvorlige og interessante samtaler. Rammeplanen peker på at personalet skal legge til rette for at måltider og matlaging bidrar til måltidsglede, deltagelse, samtaler og fellesskapsfølelse hos barna. 

Måltidsglede kan være både glede over maten som spises og over å delta i fellesskapet. Mange barn vil ha mye å fortelle – om hva de har lekt, opplevd og vært opptatt av i løpet av dagen. Personalet bør anerkjenne, lytte og bidra til å utvide samtalene. Samtidig kan dere reflektere over om alle barna rundt bordet kommer til orde og får mulighet til å delta i samtalene.

Noen barn har et annet morsmål enn norsk og er i ferd med å tilegne seg norsk. Av og til velger de kanskje å være stille, fordi det er krevende å formidle seg. Både barn og voksne kan oppleve at ordene ikke strekker til. Åpenhet og nysgjerrighet for hva den enkelte ønsker å fortelle, kan gjøre det lettere å dele sine tanker og komme med spørsmål. Flere språk kan inngå i samtalene og alle kan lære ord og uttrykk av hverandre.

Refleksjonsspørsmål

  • Hvordan kan dere bidra til at barn med ulik kompetanse i norsk får delta i samtaler under måltidet?
  • Hvordan kan flerspråklige barns morsmål berike samtalene under måltidet?

Introduksjon til aktiviteten

Hensikten med aktiviteten er at alle barn skal kunne delta i samtalen rundt bordet, uavhengig av hvor mye de kan ytre seg på norsk, og at alle skal få glede av å bli kjent med noen ord på flere språk. 

Barn som ikke har tilegnet seg så mye norsk ennå, vil ha behov for støtte fra voksne for å kunne formidle seg. Her kan illustrasjoner av dagligdagse situasjoner være til inspirasjon. Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO) har utviklet en plakat som kan inspirere til samtaler rundt bordet. NAFO har også utviklet en film som viser hvordan barn og voksne lar barnas morsmål inngå i samtalen ved bordet og hvordan barna får anledning til å formidle det de er opptatt av. Denne kan være et fint utgangspunkt til diskusjon på personalmøter og en fin forberedelse til aktiviteten under.

Aktivitet med barna

NAFO tilbyr en plakat av barn i ulike aktiviteter, hvor det kan fylles inn verb som beskriver lek og aktivitet på ulike språk. Den kan være et utgangspunkt for samtaler der alle har mulighet til å formidle egne tanker og opplevelser. 

Du kan skrive ut den illustrerte plakaten av barn i ulike lekaktiviteter. Plakaten har skriftbobler hvor verb på ulike språk kan fylles inn. Barn, foreldre og flerspråklige ansatte kan involveres i å fylle inn verb på ulike språk – gjerne også med lydskrift. La plakaten inspirere til samtaler under måltidet. 

På NAFOs nettside Tema Morsmål finner du verbene til de ulike aktivitetene – som små filmer, tekst og lyd. Der kan du lytte til verbene og se dem illustrert gjennom korte filmer. Dette kan være en fin aktivitet der både barn, foreldre og personale kan bli kjent med hvordan verbene uttrykkes på flere språk.


Nettside med flerspråklige ressurser

morsmal.no

Filmen om morsmål ved matbordet

Film på youtube

Plakat

Plakat på morsmal.no

Du kan finne mer om flerkulturelt arbeid i barnehagen på nafo.oslomet.no og morsmal.no