Måltidet som språkarena - hverdagssamtalen

Denne ressursen er en del av heftet «Måltidet som pedagogisk arena» der åtte nasjonale sentre har laget aktiviteter som er knyttet til fagområdene i rammeplanen. Disse viser ulike måter å bruke måltidet som en pedagogisk arena og er ment som inspirasjon for deg som jobber i barnehagen.

Barn og vokse sitter rundt et bord

Forankring i rammeplanen

Personalet i barnehagen har ansvar for å skape et variert språkmiljø der barna får mulighet til å oppleve glede ved å bruke språk og kommunisere med andre. Rammeplanen presiserer at alle barn skal inkluderes i språkstimulerende aktiviteter. Gjennom dialog og samspill skal de støttes i å kommunisere, medvirke, lytte, forstå og skape mening. 

Måltider i barnehagen kan åpne for språklig samspill mellom barn og voksne, enten de spiser ved bordet, på uteplassen eller i skogen. Det er en fin arena for personalet til å invitere barn inn i ulike typer samtaler der de får anledning til å fortelle, undre seg, reflektere og stille spørsmål i fellesskap.

Refleksjonsspørsmål

  • Hva kjennetegner gode hverdagssamtaler?
  • Hvordan kan vi legge til rette for gode hverdagssamtaler sammen med barna under måltidene?

Introduksjon til aktiviteten

Måltidene i barnehagen er en pedagogisk og sosial arena som kan gi tid og rom for gode og meningsfulle hverdagssamtaler. Dette er uformelle samtaler som kjennetegnes ved at de er spontane. Hverdagssamtaler skjer hele tiden i barnehagen, og er en viktig læringsarena. Disse uformelle samtalene er en grunnleggende aktivitet for at barn skal tilegne seg språk, kunnskap og samtaleferdigheter. Under måltider tar gjerne samtalen utgangspunkt i selve maten, eller den handler om noe som barna er opptatte av eller interessert i.

Samtaler er en grunnleggende aktivitet for språktilegnelse og læring. Spontane, uformelle samtaler finner sted hvor som helst og når som helst i løpet av barnehagehverdagen, og selvsagt også under måltidene. Her er barna gjerne organisert i mindre grupper, noe som kan bidra til at flere barn deltar aktivt og engasjerer seg i samtalene. Bordsituasjonen gir personalet mulighet til å se hvert enkelt barn, ha blikkontakt og sørge for at alle barn inkluderes i fellesskapet under måltidet. Gode samtaler mellom en voksen og få barn i en gruppe har vist seg å være fruktbare språklæringssituasjoner (Utdanningsdirektoratet, 2017). 

Aktivitet med barna

Hverdagssamtaler under måltidene

Hverdagssamtalene ved måltidet gir mulighet til å bruke språket på ulike måter. De kan bidra til at barna får oppleve flere forskjellige måter å samtale på, som fortellinger, forklaringer og forhandlinger. Barna lærer ord og begreper, og fyller de med innhold. De lager setninger og tilegner seg grammatikk i en meningsfull sammenheng. I tillegg lærer de å ta tur og gi signaler om at det er andre sin tur, og de blir i stand til å følge opp andres innspill.

Samtaler ved matbordet kan ta utgangspunkt i mat og tilbehør som befinner seg på bordet. De kan for eksempel handle om forskjellige typer brød og pålegg, bestikk, fat og kopper, ulike farger og smaker på mat, hva som er godt, søtt, salt og surt, eller det kan være nødvendig å be om å få tilsendt pålegg og smør, kniv eller kopp. Samtalene kan også handle om å dele opplevelser, tanker, ideer, erfaringer og refleksjoner. Man kan snakke om både det som skjer i nåtid, fortid og hva som skal skje videre.  Det å samtale om opplevelser, tanker og følelser er nødvendig for å utvikle et godt språk. Ved å være aktive deltakere i samtaler, tilegner barna seg en bred språklig kompetanse. De er selv avsendere av budskap, de lytter og observerer og de mottar og tolker budskap.

Måltider varer gjerne en stund, og det gir tid og rom til lengre samtaler med en viss varighet. Måltidet er derfor en fin møteplass for den utforskende samtalen. Ved å stille åpne spørsmål som inviterer til refleksjon, kan personalet bidra til undring og utforskning.  Pedagogene i barnehagen legger til rette for demokratiske læringsprosesser når de er undrende, nysgjerrige og reflekterer sammen med barna. Måltider med god kvalitet preges av engasjerte aktive ansatte som snakker med barna. De tar initiativ til samtaler og følger opp initiativ fra barna, gjentar, stiller spørsmål og utfyller barnas kommunikasjon. Det er få regler og de ansatte er opptatt av felles samtaler. Det er viktig at barna får formulere sine egne tanker og erfaringer, og tid til å tenke, fortelle og forklare.

En god samtale preges av at den voksne viser interesse for barnet og forsøker å få tak i hva barnet egentlig vil fortelle. Ved å tilrettelegge for deltakelse i hverdagssamtalen, kan dette bidra til å skape en fellesskapsfølelse rundt bordet, bålplassen, på uteområdet, eller andre steder hvor barnehagen bruker å spise.

Du kan lese mer om språkarbeid i barnehagen på skrivesenteret.no