Måltidet som samisk språk- og kulturarena
Denne ressursen er en del av heftet «Måltidet som pedagogisk arena» der åtte nasjonale sentre har laget aktiviteter som er knyttet til fagområdene i rammeplanen. Disse viser ulike måter å bruke måltidet som en pedagogisk arena og er ment som inspirasjon for deg som jobber i barnehagen.
Forankring i rammeplanen
I barnehagen skal samiske barn få utvikle sin kultur uavhengig av hvor i landet de bor. Personalet skal støtte barna i å bevare og utvikle samisk språk og kultur. Rammeplanen fremhever at barn i barnehager med annen kultur skal få kjennskap til den samiske kulturen, og at samene er Norges urfolk. Gjennom merkedager og hverdagsliv, kunst og kultur og mattradisjoner skal barna bli kjent med den samiske kulturen.
Måltidene i barnehagen er en god arena for formidling av samisk kultur og levemåter. Samiske mattradisjoner er nært knyttet til naturen og tilgang til råvarer. Gjennom matlaging kan barna få innsikt i matens opprinnelse og få et nytt blikk på hvordan lage samisk mat, og hvordan bruke tilgjengelige råvarer ut ifra den samiske årstidskalenderen.
Refleksjonsspørsmål
- Hvordan kan vi bruke måltidet for å fremme samisk språk og kultur?
- Hvilken kompetanse har personalet i samiske mattradisjoner, og hvordan kan man løfte kompetansen?
- Hvordan sikrer vi at også samiske mattradisjoner er en del av barnehagens innhold?
Introduksjon til aktivitetene
Gjennom bruk av tradisjonelle lærings- og arbeidsmetoder lærer barna gjennom erfaringer, og får innblikk i samisk matkultur. Det å lage mat sammen med barna og gjennomføre tradisjonelle måltider er gode pedagogiske aktiviteter som har til hensikt å gjøre barna kjent med tradisjonell samisk matkultur ved å la de medvirke i matlagingen og i måltidet. Samtale med barna om husdyr, rein, fisk, og hvor maten kommer fra, kan gi barna en forståelse for den samiske matkulturen.
Om dere har mulighet, besøk en reindriftsutøver, reingjerde, gårdsbruk, fisker eller andre steder hvor barna kan se og bli bedre kjent med tradisjonelle arbeidsmetoder. La barna få være med på slakting og fisking om det er muligheter for dette.
Aktivitet med barna
Tradisjonelt måltid med blodpannekaker
Denne aktiviteten tar for seg samisk tradisjonsmat hvor måltidet tilrettelegges i samsvar med den tradisjonelle samiske matkulturen. I den samiske matkulturen er det viktig å ta vare på alt av råvarene når dyrene først blir slaktet. I denne aktiviteten består måltidet av blodpannekaker, hvor blod fra rein, sau eller storfe kan brukes. Lag røre sammen med barna og stek pannekaker inne eller ute på bål. Bruk gjerne den tradisjonelle trekoppen guksi under måltidet. Start måltidet med å synge eller høre på et matvers på samisk.
Snakk med barna om ingrediensene i blodpannekakene, hvor de kommer fra og at denne matretten er samisk tradisjonsmat. Har barna smakt blodpannekaker før? Hvordan smaker det? Sammenlign gjerne blodpannekakene med andre sorter pannekaker og la barna selv få sette egne ord på smaksopplevelsen.
Snakk om begreper tilknyttet maten og omgivelsene. Snakk om samisk mat, hvor maten kommer fra, hvordan maten blir høstet/slaktet og tilberedt er viktig både for språkutviklingen og forståelsen av hvor vi får maten vår fra. Bruk benevnelser som forklarer matens konsistens og smak. Fortell en samisk historie eller eventyr, for eksempel “Pannekaka”. Avslutt måltidet med å takke for maten på samisk.
Språkeksempel
Takk for maten!
Giitu biepmu ovddas! (nordsamisk) (uttale: u=o, o=å)
Gijtto biebmoj åvdås! (lulesamisk)
Gudtsien beapmoen åvteste! (sørsamisk)
Samisk trekopp
GUKSI (nordsamisk) (bokstaven «u» uttales som «o»)
GUKSE (lulesamisk)
GUKSIE (sørsamisk)
Guksi er en tradisjonell samisk trekopp som blant annet kan brukes som turkopp eller til daglig bruk i barnehagen. Et bærekraftig og praktisk produkt!
Nyttige lenker
Litteratur om samisk mat (lohkanguovddas.no)
Samisk læremiddelportal (ovttas.no)
Veileder for barnehager med samiske barn (sametinget.no)
Mer om samisk språk og kultur (lohkanguovddas.no)