Måltidet som estetisk erfaring
Denne ressursen er en del av heftet «Måltidet som pedagogisk arena» der åtte nasjonale sentre har laget aktiviteter som er knyttet til fagområdene i rammeplanen. Disse viser ulike måter å bruke måltidet som en pedagogisk arena og er ment som inspirasjon for deg som jobber i barnehagen.
Forankring i rammeplanen
I barnehagen skal barna få estetiske erfaringer, og støttes i å skape egne kunstneriske og kulturelle uttrykk. Dette gjelder både i spontane og planlagte situasjoner, og i de hverdagslige rutinene som gjennomføres daglig. Det kan være i påkledning i garderoben, i stell på badet eller mens man sitter sammen og spiser. Estetiske erfaringer er noe barna får bare ved å være til og oppleve verden, men personalet i barnehagen har et ansvar for å skape og tilrettelegge situasjoner hvor man vektlegger det estetiske og sanselige. Barns medvirkning er en del av hvordan personalet tilrettelegger hverdagen og er oppmerksomme på barnas uttrykk. Hvordan barna medvirker tilpasses alder, erfaring, individuelle forutsetninger og behov. De yngste barna skal også få medvirke gjennom å gi uttrykk for sine synspunkter. Måltidet er en arena for både medvirkning og estetiske erfaringer, hvor barna kan gis mulighet til å være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk.
Refleksjonsspørsmål
- Hvordan kan vi gjennom måltidet skape rom for undring, undersøkelser, utprøvinger og eksperimentering i et estetisk perspektiv?
- På hvilken måte kan vi benytte måltidet til å synliggjøre og skape estetiske dimensjoner i barnehagens inne- og uterom?
Introduksjon til aktiviteten
Måltidet er en estetisk og sanselig opplevelse, samtidig som det handler om å spise for å bli mett og få energi til alt man vil gjøre. Hva som serveres og hvordan det smaker er sentralt for opplevelsen, men også hvordan maten serveres og rommet rundt måltidet. Denne aktiviteten viser et eksempel på hvordan dere kan jobbe for å skape en estetisk dimensjon rundt måltidet.
Aktivitet med barna
Barna kan sende ut forespørsel til foreldre om noen har gammelt servise de kan gi til barnehagen. Dere kan også gå på loppemarked og bruktbutikker, på jakt etter gamle tallerkener, glass, bestikk, serveringsboller og fat. Hva med å få en sak i lokalavisa om at dere ønsker dere skatter fra loft og bod? Kanskje er en av foreldrene i barnehagen keramiker slik at dere kan få kopper og kar som er feilvare? Dette kan bli et spennende prosjekt i seg selv som barna kan bidra med egne ideer til hvordan barnehagen skal få tak i nytt servise.
Når nytt servise er på plass og man skal begynne å bruke det kan man gjøre det på ulike måter. Når bordet dekkes kan barna selv få velg hvilken tallerken og hvilket glass de vil ha. Varier gjerne utvalget fra dag til dag ved å ikke ha et fast sett til en avdeling, men dele alt serviset med hele barnehagen.
Serviset kan være utgangspunkt for samtaler om form og uttrykk, fortellinger om gamledager og hvem som har brukt serviset før, om teknikker for å dekorere porselen og begrunnelser for hvorfor man liker eller ikke liker den ene eller andre tallerkenen. Serviset kan gjerne kategoriseres ut fra ulike kvaliteter og motiv, og etter hvert kan man supplere utvalget.
For barnehager med tilgang til keramikkovn kan man også lage egne dekaler som kan påføres gammelt og nytt servise for å skape nye uttrykk. Dekaler er som klistremerker, som brukes til overføring og innbrenning på glass eller keramikk/porselen som gjør at de tåler daglig bruk og oppvaskmaskin.
Du kan lese mer om kunst, kultur og kreativitet i barnehagen på kunstkultursenteret.no