Måltidet – en arena for møte med andre språk
Denne ressursen er en del av heftet «Måltidet som pedagogisk arena» der åtte nasjonale sentre har laget aktiviteter som er knyttet til fagområdene i rammeplanen. Disse viser ulike måter å bruke måltidet som en pedagogisk arena og er ment som inspirasjon for deg som jobber i barnehagen.
Forankring i rammeplanen
Å støtte barns tilegnelse av språk er en sentral del av rammeplanen. Gjennom fagområdet Kommunikasjon, språk og tekst skal barnehagen bidra til at barna får utforske og utvikle sin språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer. I følge rammeplanen skal barnehagen bidra til at barn leker med språk og stimulere til språklig nysgjerrighet, og måltidet er en utmerket arena for dette.
Refleksjonsspørsmål
- Hvilken språkkompetanse finnes det blant personalet i barnehagen, og hvordan kan vi utnytte denne kompetansen slik at barna får møte ulike språk?
- Hvordan kan vi bruke måltidet som arena for å stimulere til språklig nysgjerrighet?
Introduksjon til aktiviteten
Selv om det er nærliggende å tenke at språkstimulering i hovedsak foregår på norsk, kan barna også introduseres for andre språk. Med tanke på at engelsk er det første fremmedspråket barna introduseres for når de begynner på skolen, er språkleker med fokus på engelsk en ypperlig introduksjon for å stimulere til språklig nysgjerrighet. I dette eksempelet har vi derfor valgt å engasjere barna i det engelske språket, men aktivitetene kan også lett overføres til andre språk.
Som introduksjon til språkleken kan barna få lage sin egen personlige spisebrikke (se tegning og lenke lenger nede). På spisebrikken er det bilde av de tingene vi vanligvis trenger til måltidet. Snakk med barna om hva de forskjellige tingene heter på engelsk. (knife, fork, spoon, glass, plate, table cloth,) Det er satt av plass til bilde av barnet, og barna kan også skrive sitt eget navn på bordbrikken. Når brikken er ferdig bør man laminere den, slik at den kan brukes flere ganger.
Aktivitet med barna
Man trenger et lite bord, duk, glass, kniv, gaffel, skje, tallerken, tøypose/eske som man får plass til alle konkretene i, og musikk.
Finn frem utstyret som skal brukes for å dekke bordet. Først gjennomgår man begrepene på engelsk. La barna få undre seg over at noen av begrepene kanskje ligner på de norske ordene, mens andre begrep er helt ulike. Når barna er klare for å starte, legger man konkretene i posen. Spill musikk mens posen sendes rundt til alle barna. Når musikken stanser, får den som har posen trekke opp en gjenstand og fortelle de andre hva det heter på engelsk. Barnet plasserer gjenstandene på bordet etter hvert som de trekkes fram. Posen sendes rundt til den er tom. Når bordet skal ryddes, reverseres leken, slik at når musikken nå stopper, får barnet velge en gjenstand fra bordet og legge tilbake i posen. - Do you remember what this is called in English? Leken avsluttes når bordet er ferdig ryddet.
Når man begynner å introdusere barna for engelske ord og uttrykk, vil de garantert begynne å bli nysgjerrige på hva andre ting heter på engelsk. Etter hvert kan man derfor utvide begrepene til hva mer vi har på bordet til måltidet.
Can you pass me some bread, please?
- Here you are!
- Thank you!
Språkarbeid kan starte tidlig
Barn i barnehagealder har mange fordeler med å få muligheten til å utforske andre språk. 4-7- årsalderen er «mulighetsvinduet» for språklæring, og barn i denne aldersgruppen begynner å vise en gryende interesse for språk samtidig som de har et lekent forhold til det. Det er i denne alderen barna også utvikler metaspråklig bevissthet. De oppdager at ting kan hete noe helt annet på et annet språk – noe som har betydning for den første lese- og skriveopplæringen.
Engelsk bordvers
Are You Hungry?
Are you hungry
Are you hungry
Yes I am, Yes I am
I am very hungry, I am very hungry
mmmm, mmmm
(Melodi: Fader Jakob)
Du kan lese mer om fremmedspråk i barnehagen på fremmedspraksenteret.no