Måltidet – en arena for fellesskap, tilhørighet og glede

Denne ressursen er en del av heftet «Måltidet som pedagogisk arena» der åtte nasjonale sentre har laget aktiviteter som er knyttet til fagområdene i rammeplanen. Disse viser ulike måter å bruke måltidet som en pedagogisk arena og er ment som inspirasjon for deg som jobber i barnehagen.

måltidet-en arena for felleskap, tilhørighet og glede.png

Forankring i rammeplanen

Alle, både barn og voksne, i barnehagen utgjør en viktig del av fellesskapet. Rammeplanen fremhever at alle barn skal erfare å være betydningsfulle for fellesskapet og være i positive samspill med andre barn og voksne. Barn har ulike forutsetninger, perspektiver og erfaringer som barnehagen skal anerkjenne og støtte slik barna utvikler et positivt forhold til seg selv.

Barnehagen skal styrke barnas selvfølelse og legge til rette for og støtte utvikling av vennskap og sosiale fellesskap. Barna skal også få hjelp til å mestre balansen mellom ivaretakelse av egne og andres behov, og få bidra i samtale og utforming av normer for samhandling. Rammeplanen understreker personalets ansvar for å legge til rette for at måltider og matlaging bidrar til måltidsglede, deltakelse, samtaler og fellesskapsfølelse hos barna.

Refleksjonsspørsmål

  • Hvordan kan vi være i relasjonen til barna og barnegruppen for å sikre at måltidet blir en arena hvor barna opplever fellesskap, glede og det å være betydningsfull?
  • På hvilken måte kan vi organisere måltidet for å sikre trygghet og forutsigbarhet?
  • Hvordan kan vi støtte barnas samspillsutvikling under måltidet?

Introduksjon til aktiviteten

Hensikten med aktiviteten er at alle barna skal erfare fellesskap, glede og det å være betydningsfull for fellesskapet. Dette får en til ved at vi i personalet er fysisk og emosjonelt tilgjengelige sammen med barna og støtter deres utvikling. Det må skapes et positivt klima med sensitivitet på barnas behov og perspektiver.

Måltidet i barnehagen skal være en arena hvor barna føler seg sett og hørt, og får delta, utvikle og mestre sin egen deltakelse i måltidet og samtalene. Under måltidet vil det være sentralt å gi barna støtte til utvikling ved å fokusere på den sosiale samhandlingen som foregår. Hvordan måltidet organiseres, og gode overganger før og etter måltidet er også av stor betydning for å skape trygghet og forutsigbarhet. Dette er viktige forutsetninger for fellesskapsopplevelser og glede hos barna.

Aktivitet med barna

Del 1: Trivselsregler

Ha samlingsstund med barna hvor dere snakker sammen om hvordan et måltid bør være. Hvilke rammer og normer skal gjelde for samhandling under måltidet i deres barnehage? Barnas medvirkning skal ivaretas i utviklingen av trivselsreglene.

De eldste barna hjelper til å lage trivselsreglene. Lag 3 – 4 regler som er positivt formulert. Trivselsreglene lages med bilde av hvordan måltidet skal være. Bildene kan være fotografier, tegninger eller visuelle symboler. På andre siden av kortet kan dere skrive trivselsregelen.

Trivselsregel-kortene brukes under måltidene som en positiv påminner for barna og dere i personalet. Denne visuelle støtten kan minne på og dermed bidra til å skape en god atmosfære hvor alle kan oppleve at de har betydning i fellesskapet og oppnår måltidsglede. 

Del 2: Personalets tilstedeværelse og  væremåte

I forkant av måltidet hjelper et par barn til med å tilrettelegge for et godt måltid. Bordene dekkes på og alt annet nødvendige redskap er tilgjengelig ved bordet. Slik slipper du å måtte reise deg for å hente noe under måltidet, da det kan påvirke til at det oppstår en viss uro og forstyrrelser i barnegruppen.

Dere i personalet fordeler dere på f lere bord hvor en sitter sammen med 4 – 6 barn. Med smågrupper klarer du å fokusere mer på enkelt barn og styrke relasjonene mellom barna og mellom deg og barna.

Som voksen er det ditt ansvar å modellere positiv sosial atferd. Det gjør du ved å:

  • se hvert enkelt barn og bruke navnet til barnet
  • stille åpne spørsmål
  • gi tilbakemeldinger og respons til alle barna
  • oppfordre til samtaler og dialog mellom barna
  • lytte, bekrefte og anerkjenne opplevelser, følelser og handlinger
  • oppmuntre barna til å høre på hverandre
  • fremheve det barna mestrer og er opptatt av

Du er barnas rollemodell og dersom du benytter disse metodene rundt måltidet i barnehage kan det bidra til at barna føler seg sett, hørt og som en del av fellesskapet. Dette kan gi endringer i måltidsglede, dialog og et positivt klima og en god atmosfære.

Nyttige lenker

Film om de gode relasjonene (youtube.com)

Læringsmiljøsenteret (uis.no)