Bokstaver til lunsj
Denne ressursen er en del av heftet «Måltidet som pedagogisk arena» der åtte nasjonale sentre har laget aktiviteter som er knyttet til fagområdene i rammeplanen. Disse viser ulike måter å bruke måltidet som en pedagogisk arena og er ment som inspirasjon for deg som jobber i barnehagen.
Forankring i rammeplanen
Barna er omgitt av språk, tale og bokstaver i hele hverdagen. Mange barn er nysgjerrige på bokstaver og synes det er gøy å lekeskrive, og ifølge rammeplanen skal barnehagen bidra til at barna får utforske og gjøre seg erfaringer med ulike skriftspråksuttrykk som lekeskrift, tegning og bokstaver.
Personalet skal gjennom arbeidet med kommunikasjon, språk og tekst støtte barnas utforsking og nysgjerrighet for bokstaver og skriftspråk. Måltidet er et viktig samlingspunkt i barnehagen, og er en fin arena for lek og læring med bokstaver og språklyder. Blyant på papir er bare ett av mange mulige skriveredskaper.
Refleksjonsspørsmål
- Hvilke muligheter for bokstavsamtaler finner vi rundt et dekket bord?
- På hvilke måter kan barna inspirere hverandre?
- Hvilke skrivemuligheter finnes det rundt måltidene i barnehagen?
- Når er det greit å leke med maten? Noen ganger? Aldri?
Introduksjon til aktiviteten
Hensikten med aktiviteten er å gi alle barn den samme muligheten til å oppdage, møte og utforske skriftspråket. Barn er omgitt av skriftspråk og mange får tidlig en interesse for bokstavene. Mange blir særlig interessert i sin egen bokstav, hvor de bruker den som utgangspunkt for videre bokstavutforsking. Men, barna kommer fra ulike hjem og har ulik tilgang til skriftspråkerfaring. Derfor er det så viktig at alle får møte og utforske skriftspråket i barnehagen.
Måltidet er en god arena som gir alle barn anledning til å smake på språket, både ved å snakke om og leke med bokstaver og lyder. Under måltidet sitter alle sammen i et fellesskap hvor det er gode muligheter til å lytte til og forstå hverandre og skape mening sammen. Kanskje kjenner Marte igjen sin egen bokstav på melkekartongen? Eller Simon hører at han og «smør» begynner med samme lyd? Er det andre ting som vi spiser som begynner på Simons bokstav?
Inviteres barna inn i morsomme samtaler om bokstaver og lyder er det med på å utvide deres erfaringsgrunnlag. Å leke med – og til og med spise – bokstaver, kan gjøre det spennende for alle, og bidra til å skape en felles interesse for skriftspråket.
Aktivitet med barna
De fleste barn vil bli glade og overrasket hvis de får vite at «i dag skal dere få leke med maten!». Majones eller kaviar, grønnsaker i staver eller skall fra appelsin eller eple kan være fine skriveredskaper. Bruk brødskiven som lerret og la barna fylle den med bokstaver eller lekeskrift - alt etter hva de ønsker. Kanskje ønsker noen å skrive sin bokstav på skiven, for å vise at den tilhører dem?
La barna få muligheten, om de ønsker, til å lese hva de har skrevet på brødskiven sin og til å vise dem frem til de andre barna. På denne måten kan barna få dele sine erfaringer med bokstavnavn. Dette kan skape gode samtaler og undringer om de ulike bokstavene.
Barn tilnærmer seg bokstaver på ulike måter, og aktiviteten kan deretter tilpasses barnas ulike erfaringer og interesser. Ved de første møtene med bokstaver er barna mest opptatt av formen på bokstaven, hvor noen ser eksempel O som et hjul eller S som en slange. Etter hvert vil barna utvikle bevissthet rundt ordlyden til bokstavene. Rundt måltidet kan dere se om dere finner ting på bordet som har samme form som bokstaver, eller ting som begynner på samme bokstavlyd som barnas navn.
Målet er ikke at barna skal lære bokstavene på denne måten. Det handler om å skape undrende samtaler som kan gjøre barna nysgjerrige og bevisste på bokstaver. Dermed er det viktig å la barna utforske, finne meningsfulle samtaler og oppfordre til å dele erfaringer med hverandre. I tillegg er det viktig at du som voksen er en naturlig støtte i samtalen, og er med på leken.
Bøker som støtte til samtaler om bokstavene kan være interesser. Ved de første møtene med bokstaver er barna mest opptatt av formen på bokstaven, hvor noen ser eksempel O som et hjul eller S som en slange. Etter hvert vil barna utvikle bevissthet rundt ordlyden til bokstavene. en hjelp for barn som synes samtaler er utfordrende, også under måltidet. Bokstavsommeren av Erna Osland er en fin bok som kan leses og snakkes om i måltidsituasjoner. Der møter barna tekster med fokus på bokstavform og bokstavlyd gjennom historier om Styrk og Zara som tilbringer sommeren i fjæra.