Økt 3 : Hygiene og rengjøring

Dette er den tredje og siste, av i alt tre økter som sammen utgjør undervisningspakken «Høytid» i Mat og helse-pakken. Denne økten er lagt opp slik at elevene skal samarbeide om – og få erfaring med – rengjøring og hygiene på kjøkkenet. Dette gir en fin anledning til å prate med dem om hva som er trygg mat og hvordan man lagret og konserverte mat tidligere.

Hygiene_16_9.jpg

Om økten

Etter høytidsmåltidet i forrige økt og en hel høst med undervisning kan skolekjøkkenet nå trenge en real nedvask. Denne økten er derfor lagt opp slik at elevene skal samarbeide om – og få erfaring med – rengjøring og hygiene på kjøkkenet. Det er også en fin anledning til å prate med dem om hva som er trygg mat og hvordan man lagret og konserverte mat tidligere. Dette kan du koble til de tradisjonelle julerettene dere lagde sist – hvordan de har oppstått gjennom tilgjengelighet av råvarer og behovet for å kunne lagre og konservere til knappere tider. Siden dette blir siste økten før jul, og det ikke blir laget noe mat, er det fint å avslutte økten med varm gløgg og resten av julekakene dere lagde for to økter siden. Siden det er mye bruk av krydder i gløggen er dette en fin anledning til å arbeide med sansene for å lukte og smake forskjell på ulike krydder. Kanskje kan dere ha en blindtest der dere lukter på ulike krydder og prøver å beskrive og skille dem fra hverandre? 

Tidsplan

Denne tidsplanen har hovedfokus på å rydde og vaske siden elevene skal vaske ned kjøkkenet til jul. Det er satt av 30 minutter til refleksjon og vurdering og til å servere og spise. Målet er å skape en hyggelig stund der elevene får drikke gløgg og snakke sammen om ulike høytidstradisjoner.

Tidsplan-rengjoring.png
Bildet viser en foreslått tidsplan hvor de første 15 minuttene er avsatt til teori og instruksjoner. Videre er det satt av 15 minutter til matlaging og borddekking, og deretter en periode på 1 time og 15 minutter til rydding og vasking. Mot slutten av økten er det avsatt 30 minutter til servering og spising, samt refleksjon og vurdering. De siste 15 minuttene er satt av til rydding og vasking.

Fordypning, inspirasjon og variasjon

Kunnskapsfilm.no har en film som handler om hvorfor vi kan bli syke av mat, hvordan mat kan bli bedervet og hvordan vi kan unngå dette. De har også en film som handler om riktig oppbevaring av mat og merking av matvarer og begreper som ”siste forbruksdag” og ”best før”.