Utforskende lek med smaker
Å legge til rette for utforsking gjennom mat- og måltidsaktiviteter på SFO kan bidra til at barna får gode rammer for helhetlig utvikling og læring.
Forankring i rammeplanen
I rammeplanen står det at SFO skal legge til rette for at barna får muligheter til å lage mat sammen, slik at de får erfaringer med hvordan de selv kan lage enkle og sunne måltider, og hvordan de sammen med andre kan skape trivelige rammer rundt måltidene. Mat- og måltidsaktiviteter er en fin arena for å legge til rette for gode samtaler, deltakelse og opplevelse av felleskap.
Bærekraftig utvikling er et viktig avsnitt i rammeplanen, der SFO skal støtte opp under verdier, holdninger og handlinger som fremmer bærekraftig utvikling. Arbeid med f.eks. kjøkkenhage vil kunne fremme en begynnende forståelse for bærekraftig utvikling og oppmuntre barna til å reflektere og handle etisk og miljøbevisst.
Refleksjonsspørsmål
- Hvordan kan våre egne smaksprereferanser påvirke vårt arbeid med mat og barn?
- På hvilken måte kan vi hjelpe og støtte barna med å uttrykke smak- og sanseopplevelsene med ord? Hvilke ord og begreper vil vi bruke i denne sammenhengen?
- På hvilken måte inkluderer vi barns medvirkning i mat og måltider?
Aktivitet med barna
Gjennom mat- og måltidsaktiviteter på SFO kan barna bli kjent med mange smaker og lukter, men smak og sanselek kan også skje i forkant av måltidet. Ved å smake i forkant av et måltid får barna mulighet til å øve seg på smakene som skal serveres senere. Dette kan gi dem flere møtepunkt med nye uvante smaker, noe som kan bidra til at barna blir tryggere på maten. Ved å smake på ukjent mat og ved å sette ord på opplevelsen, kan barnets smaksrepertoar og vokabular utvides.
Lag smakstallerkener med ulike tema, sammen med barna. La barna hjelpe til med å dele opp grønnsaker og frukt i små biter. Bruk grønnsaker og frukt dere skal servere senere. Smakstallerkener kan gjerne benyttes utenom måltider også, for å øve på smak og begreper. Ikke press barn til å smake hvis de ikke vil. Noen barn vil gjerne se på først. Her får de utforskende barna være gode forbilder.
Søt smakstallerken
Sammenlikn stekte og rå utgaver av ulike grønnsaker f.eks. løk, gulrot og paprika. Hva skjer med smaken når du varmebehandler noen grønnsaker? Blir de søtere? Hva skjer hvis dere krydrer tomatsaus forsiktig med litt sukker?
Sur smakstallerken
Utforsk den sure smaken til grønne epler, sitron og lime. Sammenlikn surheten til umoden og moden frukt. Kan dere se en sammenheng? Er det slik at umoden frukt er surere enn moden frukt?
Bitter smakstallerken
Lag en smakstallerken bestående av ulike bitre grønnsaker og frukt som buketter av kokt broccoli, kokt rosenkål, reddiker i skiver, grapefrukt, rucculasalat osv.
Det kreves trening for å venne seg til smaker, særlig det bitre. Dere kan derfor gjerne kombinere bitre smaker med for eksempel ost. Ruccula har en sterk bittersmak når den spises alene, men bitterheten forsvinner som et trylleslag når den kombineres med ost.
Utforsk den bitre smaken til grapefrukt. Kan dere skille den bitre smaken fra den sure smaken til sitron? Sammenlikn rød og gul grapefrukt. Utforsk salater ved å sammenlikne ulike typer.
La barna pille fra hverandre en rå rosenkål. De kan smake på ett enkelt blad. Sammenlikn også smaken av en liten bit kokt rosenkål med og uten smør eller rømme.