Måltidet som estetisk erfaring

Måltidet på SFO kan være en god arena for å gi barna opplevelser og situasjoner hvor det estetiske og sanselige vektlegges.

maaltidet_som_estetisk_erfaring_16_9.jpg

Forankring i rammeplanen

Rammeplanen sier at SFO skal legge til rette for at barna får delta i ulike kunstneriske og kulturelle aktiviteter. Måltidet kan være en slik skapende aktivitet, hvor SFO skal legge til rette for at barna får skape sine egne uttrykk og får kjennskap til ulike måter å uttrykke seg på, slik at mangfoldet blir representert.

Estetiske erfaringer er noe barna får bare ved å være til og oppleve verden, men dere som jobber i SFO har et ansvar for å skape og tilrettelegge situasjoner hvor man vektlegger det estetiske og sanselige. Barns medvirkning er en del av hvordan personalet tilrettelegger hverdagen og er oppmerksomme på barnas uttrykk. Hvordan barna medvirker tilpasses alder, erfaring, individuelle forutsetninger og behov.

Barna kan skape egne estetiske uttrykk både i spontane og planlagte situasjoner, og i de hverdagslige rutinene som gjennomføres daglig. Det kan være i påkledning i garderoben, i stell på badet eller mens man sitter sammen og spiser.

Måltidet er en estetisk og sanselig opplevelse, samtidig som det handler om å spise for å bli mett og få energi til alt man vil gjøre. Hva som serveres og hvordan det smaker er sentralt for opplevelsen, men også hvordan maten serveres og rommet rundt måltidet. Denne aktiviteten viser et eksempel på hvordan dere kan jobbe for å skape en estetisk dimensjon rundt måltidet.

Refleksjonsspørsmål

  • Hvordan kan vi gjennom måltidet skape rom for undring, undersøkelser, utprøvinger og eksperimentering i et estetisk perspektiv?
  • På hvilken måte kan vi benytte måltidet til å synliggjøre og skape estetiske dimensjoner i inne- og uterom?

Aktivitet med barna

Barna kan undersøke om foreldrene har et gammelt servise de kan gi til dere i SFO. Dere kan også gå på loppemarked og bruktbutikker, på jakt etter gamle tallerkener, glass, bestikk, serveringsboller og fat. Hva med å få en sak i lokalavisa om at dere ønsker dere skatter fra loft og bod? Kanskje er en forelder keramiker, slik at dere kan få kopper og kar som er feilvare? Dette kan bli et spennende prosjekt i seg selv som barna kan bidra med egne ideer til hvordan deres SFO skal få tak i nytt servise. 

Når nytt servise er på plass og man skal begynne å bruke det kan man gjøre det på ulike måter. Når bordet dekkes kan barna selv få velg hvilken tallerken og hvilket glass de vil ha. Serviset kan være utgangspunkt for samtaler om form og uttrykk, fortellinger om gamledager og hvem som har brukt serviset før, om teknikker for å dekorere porselen og begrunnelser for hvorfor man liker eller ikke liker den ene eller andre tallerkenen. Serviset kan gjerne kategoriseres ut fra ulike kvaliteter og motiv, og etter hvert kan man supplere utvalget. 

Har dere tilgang til keramikkovn, kan dere også lage egne dekaler som kan påføres gammelt og nytt servise for å skape nye uttrykk. Dekaler er som klistremerker, som brukes til overføring og innbrenning på glass eller keramikk/porselen som gjør at de tåler daglig bruk og oppvaskmaskin.

Les mer om kunst, kultur og kreativitet i opplæringen på  kunstkultursenteret.no