Måltidet i lys av identitet og kultur

Måltidet på SFO handler om mer enn maten som spises. SFO skal også legge til rette for at måltidet gir barna erfaringer med ulike matkulturer og at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på.

mat_kultur_AdobeStock_Kjøpt.jpg

SFO – en arena for kulturmøter

I dag er Norge et land med et språklig, religiøst, kulturelt og matmessig mangfold, som også vil prege SFO i fremtiden. Personalet møter barn og voksne fra mange ulike land, som alle har med seg ulike oppfatninger av mat og måltider i sin kulturelle bagasje. Det betyr at både foreldre, barn og personalet vil oppleve ulike former for kulturmøter.

Forankring i rammeplanen

Ifølge rammeplanen skal SFO være en arena for daglige måltid som gir barna grunnlag for å utvikle matglede, fellesskapsfølelse og gode helsevaner. Dette innebærer gode samtaler, deltakelse og erfaringer med ulike matkulturer. 

Mat- og måltidsglede kan være sterkt knyttet til barnas identitet, hva de er vant med hjemmefra og til religion og tradisjoner. SFO skal legge til rette for respekt for ulikhet og løfte frem menneskeverdet ved å anerkjenne mangfold og sikre at alle barn får gode utviklingsvilkår, uavhengig av barnas forutsetninger og behov for tilrettelegging. Alle kan lære av hverandre og barna kan vise sin nysgjerrighet og undring gjennom mat- og måltidsaktiviteter.

Mat og måltidet har også en sentral rolle i forbindelse med høytider, feiringer og ulike tradisjoner. Mat- og måltidsaktiviteter kan være en god arena for utvikling av barnas interesse, respekt, forståelse og verdi av likheter og ulikheter i et fellesskap. 

Refleksjonsspørsmål

  • Da du vokste opp, var det noe du ikke spiste? Handlet det da om smak, familiære tradisjoner, lokale forhold, kultur, allergi, religion eller livssyn?
  • Hvilke ulike mattradisjoner finnes det blant barna, personalet og foreldrene på din SFO? Prøv å kartlegge ulike tanker om matglede og sunnhet.
  • På hvilken måte kan maten og måltidene fungere som arena for å ivareta det enkeltes barns identitet og respekt for ulike matkulturer på din SFO?

Aktivitet med barna

Refleksjon og undring rundt måten vi spiser på kan bidra til å utvide barnas kulturelle kompetanse. Noen mennesker spiser med pinner, andre med fingrene, noen bruker pannekaker eller bananblader som underlag. Noen sitter sammen rundt et fat på gulvet, eller i en sofa foran en tv, eller på små krakker. Den tause kunnskap om hvordan "vi gjør" kan gjerne utfordres gjennom undrende situasjoner sammen med barna.

For å skape en slik undrende situasjon kan du vise bilder fra ulike måltidssituasjoner rundt omkring i verden. Det kan være bilder av barn som spiser med pinner, med fingrene, med kniv, gaffel eller skje, stående, sittende ved et bord, sittende på gulvet eller på små krakker. Poenget er å la barna få undre seg sammen over alle de mulige måltidsformer som finnes i verden og i norske hjem. Kanskje et barn vil si: «slik spiser vi når det er fest», eller «hjemme hos oss spiser vi med pinner» osv. Her kan barn som har opplevd dette hjemme oppleve mestring og få positiv bekreftelse av egen identitet.

Hensikten med aktiviteten er å la barna få oppleve og erfare en annen måltidsituasjon enn den de er vant til. De vil da lettere kunne reflektere og undre seg over hvorfor de til vanlig spiser som de gjør, både hjemme og på SFO.

maltidet i lys av identitet og kultur.jpg

Du trenger en duk, en tallerken og et glass til hvert barn. Du bør fjerne stoler og bord. Duken legger du på gulvet og dekker den med tallerken, glass og det du ellers måtte trenge.

Maten kan gjerne være en gryterett med store biter av kjøtt og grønnsaker. Større biter er enklere å spise med fingrene. Til gryteretten kan du servere pasta eller ris og pitabrød eller nanbrød.

  • Du kan utfordre barna til å bruke tre fingre på høyre hånd til å spise med (i Pakistan, India, Sri Lanka, Midtøsten og en rekke afrikanske land er dette en vanlig måte å spise på).
  • Opplevelse og matglede står i fokus og barna kan få prøve å sette ord på hvordan det oppleves å bare spise med en hånd.
  • Hvordan det er å sitte på gulvet (hardt, vondt, fint, lett, vanskelig)?
  • Hvordan man kan spise på denne måten uten å søle for mye?
  • Hvordan opplever barna dette måltidet i forhold til måltidene de er vant til
    Er det noe som overrasker dem? Snakk med barna om hvordan de spiser til vanlig. Reflekter sammen med dem om hva de tror er grunnen til at de spiser på denne måten, og hva de tenker om ulike måter å gjennomføre et måltid på.