Spisetid og spiseutvikling

Det er viktig å sette av god tid til måltidene slik at barna får ro til å spise seg mette og til å oppleve måltid som en hyggelig og sosial arena.

Vi er ikke født med evnen til å spise mat. Spiseutvikling krever modning, læring og erfaring. Små barn i barnehagen trenger derfor tid til å øve seg på å lære å spise mat med ulik konsistens.

Barn er aktive og trenger regelmessig påfyll av energi, næringsstoffer og væske for optimal vekst, utvikling, lek og læring. De har et stort behov for næringsstoffer i forhold til energiinntaket, og derfor er det viktig at barna får i seg tilstrekkelig med næringsrik mat. For at barna skal få ro til å oppleve måltidsglede og spise seg mette samt kunne lytte til kroppens metthetssignaler, bør det være minst 30 minutter til måltidene. De minste barna kan behøve lengre tid til å spise og til andre aktiviteter knyttet til måltidet, som f.eks håndvask.  

Gode rutiner er bra og vil legge god grunnlag for spisemønsteret til din barnehage. Husk at barn i barnehagealder behøver fire til fem måltider per dag for å ha tilstrekkelig med energi til en hel dag. Mange barn inntar tre av disse måltidene i barnehagen.

Øvelser for at de yngste barna skal lære å spise selv

  • La barnet plukke, kjenne og lukte på maten (husk håndvask)
  • La barnet spise med skje - vis barnet hvordan skjeen skal føres mot munn
  • Tålmodighet - gi de minste barna god tid til å spise