Mestring og risikolek
Barnehagens fysiske miljø skal være trygt og utfordrende og gi barna allsidige bevegelseserfaringer. Barna skal oppleve å vurdere og mestre risikofylt lek ut fra egne forutsetninger.

I rammeplan for barnehagen står det at barnehagen skal være en arena for daglig fysisk aktivitet og fremme barnas bevegelsesglede og motoriske utvikling. Du som jobber i barnehagen skal bidra til å stimulere barnas undring og evne til å stille spørsmål, søke opplevelser, ta initiativ og mestre nye ting.
Leken har en sentral plass i barnehagen, og en egenverdi som skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur. Det er viktig at du legger til rette for ulike typer lek både ute og inne, og at barna får oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek - alene og sammen med andre.
Risikolek
Barnehagen skal legge til rette for at barna opplever å vurdere og mestre risikofylt lek gjennom kroppslige utfordringer. Utfordringer og risiko i leken er viktig for barns utvikling av egen risikomestring. Utvikling av reaksjonsevne, motorisk kontroll, fysisk styrke og romorienteringsevne er også sentralt for barns risikomestring.
Eksempler på risikolek i barnehagen kan være hinderløyper, klatring i trær, klatring på store steiner, balansering i høyden, aktiviteter med stor fart eller herjelek. Den risikofylte lekens vilkår er avhengig av hva slags lekemiljø barn får leke i.
Du som jobber i barnehagen må derfor legge til rette for at alle barn får like muligheter, ut ifra egne forutsetninger, til å møte fysiske utfordringer og spenning. Det er viktig at du er oppmerksom på ansvaret du har for at barna skal kunne leke i sikre omgivelser, samtidig som du skal gi dem muligheter til å oppleve risikofylt lek.
Refleksjonsspørsmål
- Hvilket fokus er det på mestring og risikolek i din barnehage?
- Hvordan påvirker våre lekemiljø barnas aktivitet?
- Hvordan kan du bidra til å sikre at alle barn får like mulighet til fysiske utfordringer og spenning gjennom lek?
- Hvilke muligheter og utfordringer kan risikolek innebære?
- Hvordan kan du finne balansegangen i risikolek mellom spenning og fare?