Utstyr
Solid og praktisk utstyr er mer bærekraftig og effektiviser arbeidstiden når man lager og serverer mat til mange.

Storkjøkkenutstyr etter Gastronorm-standarden (GN) er laget for å servere mat til mange. Brett, bakker, lokk, dørslag, fat, traller, serveringsdisker, beholdere, kjøleskap og ovner finnes i GN-standarden. GN-bakker i stål, i ulike størrelser, kan brukes til bløtlegging, kok, kjøl og servering. Med lokk vil bakker kunne stables oppå hverandre.
Følgende utstyr kan være et godt utgangspunkt:
- Geidervogn i mål for GN1/1
- GN 1/1-bakker i stål i ulike størrelser
- Litermål / 2-liter
- Kjøkkenmaskin / "food processor" som rasper, skiver og kutter (må ha kraftig nok motor til å kutte rotgrønnsaker)
- Stavmikser med god kraft (skal brukes oftere og mer enn i et hjemmekjøkken)
- Salatklype
- Mandolin
- Spruteflaske til dressing
- Store blandeboller i ulike størrelser som kan stables
- Serveringsskje
- Beger til servering (tilby gjerne både 250 ml og 500 ml)
- Spisegaffel i tre

Anbefalinger til kok og kjøl
Kjøleskap som har størrelse GN 2/1 eller 1/1 har plass til de største bakkene, som kan henges rett i stigene i skapet uten egne hyller.
- Kombidamper GN 1/1: Dette er mer kostbart enn husholdningskomfyrene, men kan likevel lønne seg over tid dersom man lager mat til mange og tilbereder flere ulike måltider. I stedet for å koke i en gryte, kan kornet kan steames i kombidamper. Da trenger man ikke å røre eller følge med hele tiden, og det rommer mange bakker.
- Kjøleskap GN 1/1: Dette er et mer kostbart kjøleskap enn husholdningskjøleskapene, men det kan også lønne seg over tid ved å forenkle logistikk.
Servering
Salat serveres enklest og med minst svinn i kjøledisk, og eventuelt med varme elementer. Skoler som har begrenset mulighet for kjøl i servering, kan la maten stå ute i et begrenset tidsrom. Les mer om mattrygghet og Mattilsynets krav og retningslinjer.
Servering i barløsning har flere fordeler i et skolemåltid. Det gir blant annet valgfrihet for elevene og effektiviserer serveringen - som er god bruk av arbeidstid.
Server salat med tilbehør i bakker i en barløsning eller på et langt bord. En serveringsskje på hver side gir to forsyningslinjer, slik at mange kan forsyne seg samtidig. Bruk samme prinsipp for servering i klasserom. Lag en flyt slik at elevene kan gå fra start til slutt langs baren. Plasser gjerne de grunnleggende elementene først – korn, belgvekster og friske grønnsaker.
Lange GN-bakker som passer på tvers i kjøledisken, gir to serveringslinjer. Bruk gjerne mindre bakker (de som ikke er så dype) i salatbaren. Da kan bakkene fylles opp og se bugnende og fristende ut, uten at man trenger å sette ut for mye av gangen og ende opp med matsvinn. Etterfyll heller litt oftere.