Økt 2 : Fargerike supper
Fargerike supper er den andre av i alt fire økter som sammen utgjør undervisningspakken «Smak og sanseopplevelser» i Mat og helse-pakken. Elevene skal nå få bruke de ulike sansene i selve matlagingen. Gjennom å lage ulike typer supper får elevene mulighet til å reflektere over hvordan lukt og synet av farger påvirker vår forventning til smak.
Last ned øktens materiale
Om økten
I forrige økt lærte elevene at smaksopplevelse handler om mer enn bare det som foregår i munnen. I denne økten skal elevene få øve seg på å bruke de ulike sansene i selve matlagingen. Gjennom å lage ulike typer supper får elevene mulighet til å reflektere over hvordan lukt og synet av farger påvirker vår forventning til smak. Ved å oppfordre elvene til å smake underveis i matlagingen kan du bidra til at de lærer at smakstilsetning bør skje i samarbeid med smakssansene, noe som igjen kan bidra til mindre bruk av for eksempel salt og sukker. I tillegg til suppene kan dere også lage en posesuppe som elevene kan smake på og sammenligne med suppene som de selv har laget. Hensikten med dette er å sammenligne industriprodusert mat med mat laget fra bunnen, både med tanke på smak, utseende, og næringsinnhold.
Tidsplan
I denne økten er fokuset at elvene skal øve på å bruke sansene sine når de lager de ulike suppene. Det er derfor merket av refleksjon og vurdering i tidsplanen mens elevene lager mat. La elevene få bruke tid på å se, lukte og smake både på råvarene og suppene underveis i prosessen.
Fordypning, inspirasjon og variasjon
Matstart viser detaljert fremgangsmåte for å lage tomatsuppe med egg.
Opplysningskontoret for frukt og grønt har en grunnoppskrift for supper og flere oppskriftsforslag.