Oppgaver til Kostholdsplanleggeren
Oppgavene er utviklet for bruk av Kostholdsplanleggeren.no på 8.-10. trinn. Oppgavene kombinerer bruk av digitalt verktøy og praktiske øvelser med matvarer.
Tema for oppgavene
- Tilsatt sukker
- Næringsinnhold i drikke
- Skolemat
- Fem om dagen
Elevhefte og lærerveiledning
Det er utarbeidet utskriftsvennlig lærerveiledning og elevhefte, slik at man kan bruke Kostholdsplanleggeren på skjerm, mens man bruker papirversjon av oppgavene ved siden av. I tillegg bruker elevene brosjyren med Helsedirektoratets kostråd. Trykket brosjyre kan bestilles fra Helsedirektoratet via lenken under. Oppgavene er beregnet å kunne gjennomføres på 3-4 undervisningstimer.
Tilpasset opplæring
Opplæringen skal ivareta sentrale verdier som inkludering, variasjon, sammenheng, relevans, verdsetting, medvirkning og erfaringer. Forslag til hvordan opplæringen kan varieres:
- Elevene velger noen matvarer/drikkevarer de vil undersøke sukkerinnhold i på forhånd og tar med egen emballasje.
- Elevene samler eksempler på lunsjalternativer i tråd med kostrådene i en kokebok.
- Elevene næringsberegner lunsjtilbudet i skolens kantine og utarbeider eventuelle forslag til endringer i tråd med kostrådene.
Grunnleggende ferdigheter
I disse oppgavene anvendes alle de grunnleggende ferdigheter; Muntlige ferdigheter, lesing (BISON-blikk og dybdelesing av kostråd, forstå og bruke informasjon i tabell og stolpediagram), skriving, regning (regne om energiprosent, undersøke sammenheng mellom volum og vekt av ulike typer frukt og grønnsaker) og digitale ferdigheter.
Vurdering
Kompetansemål
- Drøfte hvordan kosthold kan bidra til god helse, og bruke digitale ressurser til å vurdere eget kosthold og til å velge sunne og varierte matvarer i matlaging.
- Gjøre greie for og kritisk vurdere påstander, råd og informasjon om kosthold og helse.
Forslag til læringsaktiviteter
Forklare og kritisk vurdere begrepene «naturlig sukker» og tilsatt sukker.
- Høy måloppnåelse: Klarer å forklare betydningen og forskjellen på begrepene. Klarer å reflektere over hvorfor det finnes en anbefalt maks grense tilsatt sukker.
Beregne og vurdere næringsinnholdet i ulike drikker og matvarer.
- Høy måloppnåelse: Kan bruke Kostholdsplanleggeren til å beregne næringsinnhold i drikker og matvarer. Klarer å knytte næringsinnholdet opp mot matvaregruppe, og vurdere hva som er kilden til ulike næringsstoffer.
Planlegge et skolemåltid med utgangspunkt i kostrådene.
- Høy måloppnåelse: Klare å knytte skolemåltidet opp mot flere av kostrådene. Kunne identifisere utvalgte næringsstoffer i måltidet og forklare hvorfor disse er viktige for kroppen.
Planlegge hvordan fem om dagen kan inngå i dagens måltider.
- Høy måloppnåelse: Klarer å planlegge et reelt forslag til hvordan fem om dagen passer inn i dagens måltider, der innholdet av grønnsaker utgjør minst 50% og valgene kan begrunnes.