Forslag til refleksjonsspørsmål til elevene

2. trinn: utforske naturen i nærmiljøet med varierte aktiviteter til ulike årstider

  • Hva er natur?
  • Hva kan du gjøre i dette området?

2. trinn: forstå og praktisere turregler og bruke klær etter vær og forhold i naturen

  • Hvor har dere lov til å være når vi er her?
  • Hvorfor får dere ikke gå andre steder?
  • Hvilke klær og sko er det viktig å ha når vi skal være her?

4. trinn: utforske uteaktiviteter og samarbeide med andre under vekslende årstider i nærmiljøet

  • Hvorfor er det lurt å samarbeide her ute?
  • Hvordan ser naturen ut her i de ulike årstidene?

4. trinn: øve på trygg og sporløs ferdsel i naturen

  • Hva har dere sanket fra naturen i dag?
  • Kan noen se at vi har vært her i dag?
  • Hva må vi gjøre for at ingen skal se at vi har vært her?

7. trinn: bruke nærmiljøet og utforske lokale kulturer for friluftsliv

  • Hva er ditt nærmiljø?
  • Hva finnes i ditt nærmiljø?
  • Hva er friluftsliv for deg?
  • Vet du om andre former for friluftsliv?

7. trinn: gjøre rede for allemannsretten under ferdsel og opphold i naturen

  • Hvordan har vi tatt hensyn til allemannsretten i dag?
  • Hva tenker du om allemannsretten, som er en del av friluftslivloven?

10. trinn: gjennomføre friluftslivsaktiviteter til ulike årstider, også med overnatting ute, og reflektere over hva naturopplevelser kan bety for seg selv og andre

  • Hva kan naturopplevelser bety for deg?
  • Hvilke naturopplevelser husker du godt, og hvorfor?
  • Hvilke naturopplevelser har du hatt i dag?

10. trinn: vurdere risiko og sikkerhet ved ulike uteaktiviteter, og forstå og gjennomføre sporløs og trygg ferdsel

  • Hvordan må vi tenke sikkerhet i undervisningen i dag?
  • Hvordan sikrer vi sporløs ferdsel i dag?
  • Hvordan sikrer dere sporløs ferdsel på fritiden?