Forslag til refleksjonsspørsmål til elevene
2. trinn: utforske naturen i nærmiljøet med varierte aktiviteter til ulike årstider
- Hva er natur?
- Hva kan du gjøre i dette området?
2. trinn: forstå og praktisere turregler og bruke klær etter vær og forhold i naturen
- Hvor har dere lov til å være når vi er her?
- Hvorfor får dere ikke gå andre steder?
- Hvilke klær og sko er det viktig å ha når vi skal være her?
4. trinn: utforske uteaktiviteter og samarbeide med andre under vekslende årstider i nærmiljøet
- Hvorfor er det lurt å samarbeide her ute?
- Hvordan ser naturen ut her i de ulike årstidene?
4. trinn: øve på trygg og sporløs ferdsel i naturen
- Hva har dere sanket fra naturen i dag?
- Kan noen se at vi har vært her i dag?
- Hva må vi gjøre for at ingen skal se at vi har vært her?
7. trinn: bruke nærmiljøet og utforske lokale kulturer for friluftsliv
- Hva er ditt nærmiljø?
- Hva finnes i ditt nærmiljø?
- Hva er friluftsliv for deg?
- Vet du om andre former for friluftsliv?
7. trinn: gjøre rede for allemannsretten under ferdsel og opphold i naturen
- Hvordan har vi tatt hensyn til allemannsretten i dag?
- Hva tenker du om allemannsretten, som er en del av friluftslivloven?
10. trinn: gjennomføre friluftslivsaktiviteter til ulike årstider, også med overnatting ute, og reflektere over hva naturopplevelser kan bety for seg selv og andre
- Hva kan naturopplevelser bety for deg?
- Hvilke naturopplevelser husker du godt, og hvorfor?
- Hvilke naturopplevelser har du hatt i dag?
10. trinn: vurdere risiko og sikkerhet ved ulike uteaktiviteter, og forstå og gjennomføre sporløs og trygg ferdsel
- Hvordan må vi tenke sikkerhet i undervisningen i dag?
- Hvordan sikrer vi sporløs ferdsel i dag?
- Hvordan sikrer dere sporløs ferdsel på fritiden?