Undervisningsøkter

På denne siden finner du et forslag til en skisse for en tverrfaglig økt for kroppsøving og kunst og håndverk. Skissen inneholder forberedelser, gjennomføring og en oversikt over nødvendig utstyr.

I klasserommet - Oppstart ca. 15 minutter

  • Snakke kort om at undervisningsdagen er i både kroppsøving og kunst og håndverk.
  • Se små filmer som Omvendt undervisning, repetere og snakke om filmene dersom elevene har sett de hjemme.
  • Snakke om sted, veivalg, møtepunkt, regler undervegs, sikkerhet.

Hva skal vi gjøre?

Kroppsøving: Utforske naturen, naturopplevelse, bli kjent i nærområde, bevegelse, bruke kropp og sanser.
Kunst og håndverk: Komposisjon med plantematerialer:
Bærekraftig utvikling: Respekt for naturen/alt liv.
Vi mennesker kan likevel få lage komposisjoner og buketter av plantematerialer, vis hensyn.

Ta bare det du trenger, tenk gjenbruk og tenk sporløs ferdsel.

Hvilke yrkesgrupper bruker naturen slik vi skal i dag?

Naturveiledere, Friluftslivsguider, kroppsøvingslærere etc (kroppsøving).
Kunstnere, blomsterdekoratører etc (kunst og håndverk)

Uteaktiviteter - På tur ca. 90 minutter

Rask, samlet, gange fra skolen til XXX (ca 20 minutter).
Deler 60 elever i 4 grupper og sier noe om rammer/regler Hvor har vi lov å være og hva har vi lov å sanke + repetere de 4 ulike gruppeoppgavene. (10 min)
Utdeling av utstyr (tau garn, sisal etc og hagesaks til gruppe).

I gruppene: ca. 15 minutter til å lage produktet. (Krav: Form, farge, håndlag, ferdighet, estetikk). Alle i gruppen deltar på en eller annen måte og synliggjør naturopplevelsen (produkt, form, farge, prosess, estetikk og noe om bærekraft).

Gruppepresentasjon - forberedelse: Hver av de 4 gruppene får ca 10 minutter til å forberede en «utstilling», presentasjon for de andre.
Krav til presentasjon i gruppe: Vis frem produktet som et eksempel på en naturopplevelse.

Presentasjon: ca 3-4 min for hver. Lærere styrer rekkefølgen. (Totalt ca 15 min).

Ta vare på naturopplevelsen: Lærerne tar bilder fra gruppeproduktene og naturomgivelsene.

Oprydding – sporløs ferdsel: Enten tar du med produktet som ble laget eller vi tar av hyssing, tau, garn, og tar vare på det til gjenbruk. Vi rydder etter oss, og ingen skal se vi har vært der, ca 10 minutter.

Rask gange tilbake til skolen: Ca 15 minutter og oppsummering på skolen (5 min).

Hva trenger du?

Elever: klær etter vær, kamera,
Lærere: Sakser, kniver, tau, hyssing, sisal, garn, kamera, førstehjelp og søppelposer.

Tilpasning til ulike trinn: Refleksjonsnivå knyttet til oppgavene (Se forslag til refleksjonsspørsmål).