Lærermateriale

Øktene i denne undervisningspakken tar utgangspunkt i faget kroppsøving og kjerneelementet uteaktiviteter og naturferdsel. Med utgangspunkt i de foreslåtte kompetansemålene fra kroppsøvingsfaget er skissert hvordan en mulig økt kan gjennomføres.

Tidsplanen tar utgangspunkt i at du har to timer til rådighet. Denne er et forslag som er ment som hjelp i organiseringen, og kan selvsagt tilpasses etter behov. Den enkelte lærer oppfordres til selv å utarbeide konkrete øktplaner, forankre i kompetansemål og ta initiativ til samarbeid med lærere i andre fag. Samarbeid i profesjonsfellesskapet kan blant annet foregå gjennom bruk av Lesson Study.

Det kroppsøvingsfaglige handler om at elevene sanser, opplever, lærer og skaper med kroppen, da er bevegelse sentralt. Kroppsøving skal stimulere til en fysisk aktiv livsstil og bevegelsesglede og det skal også skje ved å være utendørs i natur.

Det å ha konkrete oppgaver, inspirert fra ulike skolefag, kan gi elevene erfaringer med å bruke ulike sanser. Ulike plantematerialer kan være utgangspunkt for naturopplevelser og da er f.eks syn, lukt, ledd- og muskelsans og berøringssansen sentral. Kroppsøving i kombinasjon med naturfag eller kunst og håndverk kan gi elevene andre erfaringer på tur enn kun fysisk aktivitet. Elevene kan utforske natur- og kulturlandskapet nær skolen, bli oppmerksom på planter og blomsterplanter, lære om artsmangfold og gjerne lage kreative komposisjoner. Undervisning utendørs kan kanskje få betydning for elevene.

Det sosiale aspektet er sentralt i kroppsøving, Elevene kan sammen lage komposisjoner med plantematerialer og kanskje lage en utstilling ute. Det å ta vare på naturopplevelsene ved å ta digitale bilder kan også utvides til større digitale presentasjoner i grupper i etterkant. Bevegelse gjennom uteaktiviteter og naturferdsel sammen med andre kan fremme samarbeid, forståelse og respekt for både hverandre og natur.

Noe av kroppsøvingsfagets egenart handler om å bevege seg ute i variert terreng og erfare omgivelsene med den kroppen man har, og finne sin egen måte å bevege seg på. Det å legge inn noen konkrete arbeidsoppgaver som for eksempel å være kreativ med planter vil stimulere til bevegelsesaktivitet. Det handler om å bruke kroppen, men også glemme kroppen: «use the body and forget the body (Duesund, 1993). I kroppsøving er det ikke bare fokus på høy puls, tempo, hard trening og helse. Duesund fremhever følende punkter, som utgangspunkt for planlegging av undervisning for «use the body and forget the body»:

  • Noe uforutsigbart
  • Det sosiale
  • Ikke ha for mye fokus på trening
  • Ikke ha fokus på konkurranse

Både i kroppsøving og i andre fag, som for eksempel kunst og håndverk, er det presisert viktigheten av egen innsats for å oppnå mål. I kroppsøving kan det relateres til å bevege seg ute, gjennom både grov- og finmotoriske bevegelser, og i kunst og håndverk kan det for eksempel relateres til å få sanket plantematerialer og laget et ferdig resultat. Skal noe lages ferdig der og da, på en to-timers økt, så trenger det ikke være for avansert.

Det å utforske natur- og kulturlandskapet på en bærekraftig måte er sentralt. Å sanke planter og blomsterplanter er greit når det er mye av dem og man tenker sporløs ferdsel. Det er også viktig å plukke forsiktig av blomsterplanter det er mye av (hvitveis, løvetann, kjerringrokk, karse). Det å bruke kvister på greiner som det finnes mye av og klippe/skjære av kvister må gjøres skånsomt og sporløst. Det å finne og bruke kvister, greiner etc som allerede ligger på bakken er bærekraftig og viser gjenbruk. Det å benytte tørkede planter som har overlevd vinteren kan både være fint, kreativt, bærekraftig og en måte å bruke natur, ta vare på naturopplevelser og utforske natur og nærmiljø.