Sirkusaktivitet i kroppsøving
Sirkus kan være en måte å legge til rette for bevegelsesglede og utforsking ut ifra elevenes egne forutsetninger i kroppsøvingsfaget.

I læreplanens overordnet del står det at skolen skal la elevene utfolde skaperglede, engasjement og utforskertrang, og la dem få erfaring med å se muligheter og omsette ideer til handling. Kroppsøvingsfaget skal ta vare på tradisjonell bevegelsesaktivitet i samfunnet, men også stimulere til eksperimentering og kreativ utfoldelse i alternative bevegelsesformer.
Bruk videoene i menyen til venstre som inspirasjon til å integrere sirkus i din undervisning i kroppsøving.
Bevegelse og kroppslig læring
Med utgangspunkt i kjerneelementet bevegelse og kroppslig læring, kan sirkus legge til rette for elevenes motoriske læring, kroppsbevissthet og bevegelsesglede. Sirkus kan gi elevene muligheter til å bli kjent med kroppen, hvordan de mobiliserer styrke, hvordan de holder kroppen i balanse og hvordan de forholder seg til andre når de for eksempel skal bygge en pyramide med kroppene sine.
Sirkus kan også utfordre elevene til å prøve nye ting og samtidig fremme forståelse for ulikheter og mangfold. Gjennom kroppslig samarbeid kan barna oppleve å stole på hverandre og vise gjensidig tillit. Slik utvikler elevene erfaringer med seg selv og andre.
Bevegelsesglede for alle
Sirkus er en visuell og kroppslig uttrykksform, der alle elevene kan finne sin måte å utføre bevegelser på. Alle kan delta, og humor og glede står i sentrum. Det er ingen regler for hvilke bevegelser som kan benyttes, slik det ofte er definert i idrett, regelleker eller danseformer.
I sirkus kan alle innta en rolle de selv behersker og som gir de en status de er fortrolige med. Sirkus kan være stort eller smått og bestå av enkle elementer eller bli en liten forestilling. Det finnes ingen fasit i sirkus, bare mange ulike ideer og uttrykk. Sirkus er hva man gjør det til.

Integrering av kompetansemålene
Sirkus kan være en god arena for å arbeide med kompetansemålene i læreplanen i kroppsøving (udir.no).
Relevante kompetansemål etter 2. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske egen kroppslig bevegelse i lek og andre aktiviteter, alene og sammen med andre
- utforske og gjennomføre grunnleggende bevegelser som å krype, gå, løpe, hinke, satse, lande, vende og rulle i ulike miljøer ut fra egne forutsetninger
- øve på å avlevere, ta imot og leke med ulike redskaper og balltyper
- leke og være med sammen med andre i aktivitet i varierte bevegelsesmiljøer
Relevante kompetansemål etter 4. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske og gjennomføre leker, idrettsaktiviteter, danser og andre bevegelsesaktiviteter
- bruke kroppen til å utforske aktiviteter og utvikle grunnleggende bevegelser
- øve på og bruke basisferdigheter som å føre, kaste, sprette, sparke og ta imot ball i ulike bevegelsesaktiviteter
- forstå kroppslig ulikhet mellom seg selv og andre, og inkludere andre i ulike bevegelsesaktiviteter
Relevante kompetansemål etter 7. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske og gjennomføre lek og spill sammen med andre i ulike bevegelsesaktiviteter
- øve på sammensatte bevegelser, alene og sammen med andre
- gjennomføre aktiviteter ut fra egne interesser og forutsetninger i dans, friluftsliv, idrettsaktiviteter og andre bevegelsesaktiviteter
- forstå ulikheter mellom seg selv og andre og delta i bevegelsesaktiviteter som kan være tilpasset ikke bare egne forutsetninger, men også andres
Refleksjonsspørsmål
- Hvordan kan sirkusaktivitet tilføre undervisningen noe mer enn underholdende prestasjoner?
- Hvordan kan du legge til rette for at alle elevene blir inkludert i sirkusaktivitet?
- Hvilke sirkusaktiviteter kan du gjennomføre i din undervisning?