Hvordan går en fram?

Kjenn ditt nærmiljø

Med utgangspunkt i for eksempel skolen eller barnehagen som sentrum kan man kartlegge og få kjennskap til områder innenfor en radius av 100 m, 500 m, 1000 m og/eller 1500m. Et kommunalt kart kan benyttes og man kan gå sammen om å merke av hva som finnes i gangavstand fra skolen [1] .

Man kan markere av naturområder, veier, stier, kulturminner eller andre steder som kan være et potensiale i nærmiljøet. Husk at selv de mest utakknemlige stedene kan benyttes som en kunnskapskilde i uteundervisning eller kan oppgraderes hvis noen tar initiativ.

Dette kan være en del av et faglig opplegg i skolen hvor elever bidrar. Det kan også gjøres som et samarbeidsprosjekt i nærmiljøet i regi av frivillig sektor eller man kan få hjelp fra kommunen.

Identifiser ildsjeler og samarbeidspartnere

Uansett hvem som har en ide om å kartlegge, rydde, bruke eller vedlikeholde en grønn lunge trenger man andre å samarbeide med. Finn ildsjeler blant kolleger, SFO-ansatte, naboer, pensjonister, ansatte i barnehagen eller skolen, foreldre eller noen i offentlig, privat eller frivillig sektor. Lag gjerne en ressursgruppe. Ulike samarbeidspartnere, også frivillige organisasjoner og velforeninger kan brukes til å få ut informasjon om det offentlige rom og ulike naturområder, sette i gang aktiviteter på dag-, ettermiddag- og kveldstid.
Ulike samarbeidspartnere kan også bidra med å få laget en enkel brosjyre som viser nærmiljøet og de grønne lungene og gjerne gi tips til aktivitetsmuligheter for ulike brukere. Brosjyren kan være i papir eller digital. En gratis APP kan være en god ide.

Tverrsektorielt samarbeid

Det må være et mål at ulike sektorer i kommunen samarbeider. Slikt samarbeid kan for eksempel være at kommunens driftsavdeling er i dialog med skoler når naturområde skal ryddes eller trær beskjæres. Andre prosjekter kan være barnehager og skoler som planlegger aktiviteter og informerer enten kommunen, lokalavisen, museet, idrettslaget eller pensjonistforeningen. Tverrsektorielt samarbeid kan også dreie seg om informasjonsflyt mellom ulike organisasjoner innenfor frivillig sektor som for eksempel Friluftsråd eller informasjonsflyt mellom offentlige, privat og frivillig sektor på tema som gjelder naturområder og grønne lunger [2].

[1] Hare, R., Bruun, K., Regnarsson, I., Bentsen, P, Sundahl, M., Randrup, T.B., Stigsdotter, U. & Mygind, E. (2010). Læringsmiljø Nærmiljø. I Skov & Landskap, København: København Universitet.

[2] Helse- og Omsorgsdepartementet (2015). Meld.St.19 (2014-2015): Folkehelsemeldingen. Mestring og muligheter.