Hva må man tenke på?

  • At det er samlingssteder for initiering av lek eller undervisning for ulike aldersgrupper.
  • At det finnes trygge og sikre veger og stier til og fra områdene.
  • Bevar naturmangfold og tenk at forskjelligartede områder i nærmiljøene er en berikelse.
  • Tenk sporløs ferdsel
  • Vær oppmerksom på at noen steder ute kan bli veldig slitt og husk derfor på å ha mange ulike steder som kan benyttes

Hva må ofte gjøres?

  •  Lag en plan (både langsiktig og kortsiktig). Informer om planen i kommunen.
  • Starte en dugnad: Rydde søppel og hageavfall, klippe gress eller kanter. 
  • Bevare mest mulig av uberørt natur.
  • Kanskje beskjær busker og trær for å få mer sol, utsikt eller fremkommelighet. Spør eier om lov. Husk å fjerne dette avfallet og lever det der kommunen har avfallsstasjoner.
  • Anlegg eventuelt enkle stier, dette kan også gjøres enkelt ved at man lager nye «tråkk» inn til et område.
  • Noen steder kan det være aktuelt å anlegge turveger, universelt utformet. Da er det oftest behov for en minigraver for å få vekk røtter og lage grøfter for å tørke opp. Deretter må det legges på fiberduk, bark og grus. Dette krever oftest en søknad i forkant, penger, arbeidskraft og samarbeid med kommune eller private aktører.
  • Sett opp skilt som indikerer stedets navn, husk å søke til eier om lov. Bruk stedsnavn eller navn som ofte barn og andre brukere benytter, f. eks «Eventyrskogen». Et skilt skaper identitet og viser at stedet benyttes.
  • Lete etter, bevare og markere eventuelle kulturminner (ruiner, steingard etc).
  • Sette opp en benk eller bord, tenk ulike samarbeidspartnere eller sponsor.
  • Lage grue og ildsted hvis det er brannsikkert, er vann i nærheten og kommunen gir tillatelse. Bruk kommunens standarder for utvikling av ildsteder.
  • Sette opp lavvo, lage enkle gapahuker eller grindabygg hvis det er ønskelig og det finnes økonomi til det. Ett permanent grindabygg krever som regel byggeløyve med alt det innebærer.
  • Grave grøfter hvis det er veldig fuktig og legge på pukk på flater i terrenget som skal brukes til f. eks samlingsplass for en skoleklasse eller barnegruppe. Dette krever ofte en søknad om tillatelse fra eier og krever penger eller sponsormidler.
  • Sette opp dyrefigurer i tre, troll eller annet som motiverer – ikke overdriv.
  • Sette opp «treningsapparater» utendørs hvis naturområdet egner seg for det og det ellers er hensiktsmessig.
  • Lage en strategi mot hærverk 

Økonomi

  • Søk fylket, kommunen, private eller andre (tippemidler, folkehelsemidler, kulturminnemidler).
  • Bruke noe fra barnehagens eller skolens eget budsjett eller utfordre eierne.
  • Søke ulike fond.

Arrangement

  • Vær kreativ og samarbeid om ulike typer arrangement. Her er nevnt noen:
  • Lek i SFO
  • Avslutninger i barnehager og skoler
  • Lek og læring i barnehagen
  • Læringsaktiviteter i ulike skolefag
  • Nærfriluftslivsaktiviteter i skole og barnehage
  • Bevegelsesaktiviteter i kroppsøving
  • Orientering, natursti, turorientering etc.
  • Turer og sosiale samlinger
  • Personalmøter
  • Foreldremøter
  • Planleggingsdager 
  • Dugnader