At det er samlingssteder for initiering av lek eller undervisning for ulike aldersgrupper.
At det finnes trygge og sikre veger og stier til og fra områdene.
Bevar naturmangfold og tenk at forskjelligartede områder i nærmiljøene er en berikelse.
Tenk sporløs ferdsel
Vær oppmerksom på at noen steder ute kan bli veldig slitt og husk derfor på å ha mange ulike steder som kan benyttes
Hva må ofte gjøres?
Lag en plan (både langsiktig og kortsiktig). Informer om planen i kommunen.
Starte en dugnad: Rydde søppel og hageavfall, klippe gress eller kanter.
Bevare mest mulig av uberørt natur.
Kanskje beskjær busker og trær for å få mer sol, utsikt eller fremkommelighet. Spør eier om lov. Husk å fjerne dette avfallet og lever det der kommunen har avfallsstasjoner.
Anlegg eventuelt enkle stier, dette kan også gjøres enkelt ved at man lager nye «tråkk» inn til et område.
Noen steder kan det være aktuelt å anlegge turveger, universelt utformet. Da er det oftest behov for en minigraver for å få vekk røtter og lage grøfter for å tørke opp. Deretter må det legges på fiberduk, bark og grus. Dette krever oftest en søknad i forkant, penger, arbeidskraft og samarbeid med kommune eller private aktører.
Sett opp skilt som indikerer stedets navn, husk å søke til eier om lov. Bruk stedsnavn eller navn som ofte barn og andre brukere benytter, f. eks «Eventyrskogen». Et skilt skaper identitet og viser at stedet benyttes.
Lete etter, bevare og markere eventuelle kulturminner (ruiner, steingard etc).
Sette opp en benk eller bord, tenk ulike samarbeidspartnere eller sponsor.
Lage grue og ildsted hvis det er brannsikkert, er vann i nærheten og kommunen gir tillatelse. Bruk kommunens standarder for utvikling av ildsteder.
Sette opp lavvo, lage enkle gapahuker eller grindabygg hvis det er ønskelig og det finnes økonomi til det. Ett permanent grindabygg krever som regel byggeløyve med alt det innebærer.
Grave grøfter hvis det er veldig fuktig og legge på pukk på flater i terrenget som skal brukes til f. eks samlingsplass for en skoleklasse eller barnegruppe. Dette krever ofte en søknad om tillatelse fra eier og krever penger eller sponsormidler.
Sette opp dyrefigurer i tre, troll eller annet som motiverer – ikke overdriv.
Sette opp «treningsapparater» utendørs hvis naturområdet egner seg for det og det ellers er hensiktsmessig.
Lage en strategi mot hærverk
Økonomi
Søk fylket, kommunen, private eller andre (tippemidler, folkehelsemidler, kulturminnemidler).
Bruke noe fra barnehagens eller skolens eget budsjett eller utfordre eierne.
Søke ulike fond.
Arrangement
Vær kreativ og samarbeid om ulike typer arrangement. Her er nevnt noen: