Grønne lunger

Hva er grønne lunger?

Grønne lunger er del av blå-grønne omgivelser ute, under åpen himmel, med variert vegetasjon og ulike typer landskap i og ved byer og tettsteder. Grønne lunger er ofte mindre naturområder, kommunale friområder, deler av natur- og kulturlandskap eller kanskje private eiendommer. Områdene kan også være parker, og ulik urban grønnstruktur.

Grønne lunger er blitt en samlebetegnelse på varierte naturområder i nærmiljøene, der hvor folk bor, og hvor skoler og barnehager er plassert. Stedene kan ha blitt benyttet av barn til lek, utforsking, speideraktiviteter, hyttebygging, klatring etc Begreper som naturlekeplass, uteklasserom, «100-meters skog» eller mer lokale navn som «eventyrskogen» eller «trollskogen» er ofte brukt.

Hvorfor trenger vi grønne lunger?

Grønne lunger er viktige lærings-, kunnskaps- og danningsarenaer for den pedagogiske virksomheten i barnehager, skoler og høyere utdanning [1] Grønne lunger er viktige arenaer for å utøve nærfriluftsliv, og som utendørsarena kan stedene være med å gi økt forståelse og interesse for å ta vare på natur og kulturminner. Å være på tur ute, bruke en park eller et skogholt som en sosial møteplass, føle årstidene og kjenne på variert klima og dermed bruke alle sansene ute i naturen er et behov hos mange.

Hvem kan ta initiativ til å finne, bevare og bruke grønne lunger?

Alle kan bevege seg i og benytte seg av kommunale friområder, men hvis det er private eiendommer må eierne kontaktes. For å gjøre inngrep som å rydde, beskjære trær, lage stier, sette opp benker eller kanskje bygge noe, må eierne, private eller kommunen, kontaktes. 
Kommunen, skole- og barnehageeiere, skole- og barnehageledere, lærere i barnehage og skole og ansatte i SFO kan ta initiativ til å tilrettelegge grønne lunger i alle bydeler og på alle tettsteder hvor folk bor. Frivillig sektor eller foreldre kan ta initiativ til å sikre, bevare og lage en plan for vedlikehold av de grønne lungene i nærmiljøet.

 [1] Jordet, A. N. (2010). Klasserommet utenfor: tilpasset opplæring I et utvidet læringsrom. Oslo: Cappelen Akademisk.