Øve på trygg ferdsel i trafikken
Å øve på trygg ferdsel i trafikken handlar om å leggje til rette for læring og utvikling av elevane si kompetanse i å ivareta eigen og medtrafikantar si sikkerheit når dei ferdast i trafikken.

Forankring i læreplanverket
Verdigrunnlaget i overordna del:
- Kritisk tenking og etisk medvit
- Skaparglede, engasjement og utforskartrong
Kjerneelement:
- Uteaktivitet og naturferdsel
Kompetansemål etter 2. trinn:
- Øve på trygg ferdsel i trafikken
Undervisningsaktivitetar
Gjennom engasjerande undervisningsaktivitetar, kan elevane øve på trygg ferdsel i trafikken og lære å vise respekt for eige og andre sine liv ved å følgje trafikkreglar. Dette krev òg kunnskap om og erfaring med å gjere vurderingar sjølvstendig og i samspel med andre. Her er forslag til eit opplæringsløp som kan nyttast i kroppsøvingsfaget for å øve på trygg ferdsel i trafikken.
1. Grunnleggjande læring gjennom leik
Start gjerne med å la elevane bli kjend med grunnleggjande ord, omgrep og reglar som er relevante for trygg ferdsel i trafikken.
- Lag til dømes ei hinderløype på skuleplassen, gymsalen eller klasserommet, der elevane må navigere og manøvrere seg rundt ulike trafikk-relaterte situasjonar som fotgjengarovergang, stoppskilt og rundkøyring. Kanskje kan nokre elevar leike at dei køyrer bil eller syklar, medan andre er fotgjengarar?
- Det er òg viktig å øve på fokus, overblikk og reaksjonsevner. Til dømes kan elevane øve på å stoppe for raudt lys gjennom leiken “1-2-3 raudt lys”, å stå stille og vente gjennom leiken “stiv heks”, eller å øve på å stå i kø og vente på tur gjennom ulike stafettleikar.
- Eit anna alternativ for læring av ord og omgrep kan vere å lage bingo/lottokort og spele dette saman med elevane. Last ned eit døme: Bingo/lottokort trafikk (PDF).
2. Utforsking av nærområdet til fots
Etter grunnleggjande læring om ord, omgrep og reglar, kan det vere spanande og nyttig å ta ein tur i nærområdet til fots for å la elevane observere det dei har lært.
- Elevane kan skrive ned kva for skilt og vegmerkingar dei ser eller markere dette på eit ark med ulike bilete. La elevane òg få erfaring med å handtere vegkryssing og grunnleggjande samhandling med andre trafikantar.
- Det er viktig å snakke med elevane undervegs om det dei observerer og erfarer. Ser de nokon som nyttar hjelm eller refleks? Ser de nokon som er flinke til å sjå seg til begge sider før dei kryssar vegen?
- Som ei konkret oppgåve kan elevane få utdelt kvart sitt kart der dei kan teikne skulevegen sin og markere farlege punkt i løypa. Dette kan vere vegkryss, fotgjengarovergangar, krappe svingar med dårleg sikt, dårleg veg eller liknande. La elevane vise dette fram og drøft i fellesskap.
3. Praktisk øving på sykkel på skuleområdet

Når elevane har tileigna seg grunnleggande kompetanse i trygg ferdsel til fots, så kan ein ta det neste steget til trygg ferdsel på sykkel.
- Ein kan starte med å gjennomføre praktisk øving på sykkel på skuleområdet. Dette kan inkludere innføring i sjekk og vedlikehald av sykkelen, samt øvingar i å svinge riktig, stoppe raskt og sykle slalåm mellom kjegler.
- Ein konkret aktivitet kan vere å lage ei sykkelløype som elevane må sykle same tal rundar som ein terning visar. Slik kan ein kople øving på trygg ferdsel i trafikken saman med øving på mengde og tal.
4. Utforsk nærområdet på sykkel
Etter praktisk øving på skuleområdet kan elevane bevege seg ut i trafikken i nærområdet under leiing av læraren.
- Ein kan gjerne dele elevane inn i mindre grupper, med ein ansvarleg lærar for kvar gruppe som kan gje rettleiing undervegs. Under sykkelturen kan elevane øve på å sykle av og på fortau, å navigere gjennom kryss, å gå av sykkelen for å krysse vegar, å stoppe raskt (hugs å vurder om nokon er bak) og å gje teikn til medtrafikantar for å signalisere kvar ein skal.
5. Evaluering og refleksjon
I etterkant av turane, anten det var til fots eller på sykkel, hugs å samle elevane for å snakke om kva dei opplevde, kva dei meistra godt, kva som kunne vore handtert annleis og kva som kunne gått galt. Bruk gjerne refleksjonsspørsmåla under som inspirasjon.
Refleksjon med elevane
- Kva for situasjonar kan vere farlege i trafikken?
- Kva kan vi gjere for å ferdast trygt når vi går eller syklar i trafikken?
- Kva for reglar må vi forholda oss til i trafikken?
- Korleis kan vi vere gode rollemodellar for trygg ferdsel i trafikken?
- Korleis kan vi hjelpe kvarandre med å vere trygge i trafikken?
- Korleis kan vaksne gjere trafikken trygg for barn?