Refleksjonsoppgaver

Å jobbe med selvfølelsen i skolen kan handle om å jobbe med bevissthet rundt hvordan man selv har det og hvilke faktorer i livet som hemmer og fremmer en god selvfølelse.

Reflekter gjerne sammen, eller i grupper. Man trenger ikke ta utgangspunkt i seg selv. Kanskje man kan ta utgangspunkt i en fiktiv person?

Man kan kanskje begynne med å få elevene til å reflektere rundt hva de assosierer med selvfølelse – hva tenker man på da? Hva fremmer og hemmer selvfølelsen? Og, hvordan kan dette påvirke hvordan man opplever seg selv, venner, skolen osv.?

Kanskje man kan lage en «ordsky» ved å bruke Mentimeter eller noe tilsvarende? Dette kan gi utgangspunkt for refleksjoner, basert på elevenes egne tanker omkring selvfølelse.

Her er noen spørsmål man kan ta utgangspunkt i

  • Hva skiller en person med god selvfølelse, fra en person som har lav selvfølelse?
  • Dersom man har lav selvfølelse, hvilke konsekvenser kan dette få i møte med venner, skole ol.?
  • Hvordan kan selvfølelsen påvirke hvordan vi tenker og føler om vår egen kropp? F.eks. i tenårene?
  • Livet består av opp- og nedturer. Det er helt normalt at livet kjennes vondt og vanskelig innimellom. Men, dersom vi opplever å ha flere dårlige dager enn gode, kan dette være tegn på at vi ikke har det så bra. Hva kan vi da gjøre, for å få det bedre?
  • Hvilke faktorer i livet opplever du som vanskelig eller stressende? Hva trenger du i disse situasjonene?
  • Hva eller hvem gjør at du kobler av og får «tiden til å forsvinne»? Hva fyller hverdagen din med positivt påfyll?