«Livspaien»

Det å ha flere ben å stå på er viktig for oss – å ha flere områder i livet som bygger identitet og selvfølelse. «Livspaiene» ovenfor skal visualisere nettopp dette. Legger vi verdi i, og dyrker flere områder i livet, vil vi stå stødigere når vi møter utfordringer (Fairburn, 2008).

livfspai.jpg

Livspaien til venstre skal visualisere en person som har et bredt anlagt selvbilde. Denne personen har flere områder i livet som er viktig for en. Hvor stor plass de ulike områdene får, henger sammen med hvor viktige de er for en. Vi kan da tenke oss at dersom det skjer noe i ett av områdene, så vil det påvirke en, men fordi man også har flere andre områder i livet som tar stor plass, så vil man likevel føle at man klarer å stå oppreist. For eksempel, hvis vedkommende knekker foten og ikke kan danse på en stund, så er det ikke dermed sagt at livet vil bli uhåndterbart og kaotisk. Det vil nok være kjipt å ikke kunne danse, men siden man også har andre, viktige områder i livet så vil en antakeligvis takle dette ganske greit.

Livspaien til høyre kan dette være eksempel på en person som har et snevert anlagt selvbilde – man har få områder som bygger egenverdi og selvfølelse. Kanskje kropp og utseende har fått så stor plass fordi vedkommende opplever at relasjoner er vanskelig? Kanskje man synes skolen er utfordrende? Når man legger stor verdi i et område er det kanskje også dette området man fokuserer på når man kjenner på vanskelige tanker og følelser. Det å ta kontroll på mat og kropp kan være en måte å mestre vanskelige relasjoner på.

Har man et snevert selvbilde, eller en lav selvfølelse kan det være lurt å jobbe aktivt med å styrke ulike områder i livet. Kanskje man skal gjøre noe med relasjonene sine? Enten at man dyrker og styrker de man allerede har, eller kanskje man skal prøve å utvide nettverket sitt? Kanskje man kan teste ut ulike aktiviteter eller hobbyer? Finne ut hva man liker, som også kan hjelpe en til å flytte fokuset vekk fra en selv og vanskelige tanker? Å fremme selvfølelsen kan handle om å øve seg på å rette blikket utover – la seg engasjere i andre mennesker, aktiviteter og hobbyer.

«Livspaien» kan gi utgangspunkt for refleksjoner sammen med elevene. Kanskje man i fellesskap kan lage en fiktiv person? Enten hele klassen sammen, eller i grupper.

  • Hva legger den tenkte personen verdien sin i?
  • Når noe utfordrende skjer, hvordan takler vedkommende dette sett ut ifra ulike «livspaier»?
  • For eksempel – hvordan vil Ola, som er fotballspiller, takle en skade dersom nesten hele livspaien består av fotball?
  • Hvordan vil han takle dette annerledes om han for eksempel også gikk på skole og brukte en del tid på sjakk, i tillegg til fotballen?
  • Hva kan Ola gjøre for å få en mer «stødig» livspai, dersom nesten hele livspaien består av fotball? Her er det mange scenarioer man kan spille ut!