Veiledningsfilmer til kostholdsplanleggeren

For å sikre at brukerne av det nettbaserte verktøyet Kostholdsplanleggeren får et fullverdig utbytte av programmet er det laget åtte veiledningsfilmer. Filmene egner seg godt i undervisning og gjør det enkelt for både lærer og elev å ta i bruk programmet.
Målgruppe
Ansatte i skolen som underviser faget mat og helse, samt elever på helsefag og restaurant- og matfag på videregående.
Utarbeidet av
Veiledningsfilmene er utarbeidet av Universitetet i Agder og Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet.
Fagområde
Mat og måltid, mat og helse, kosthold.
Veiledningsfilmer
Det finnes åtte veiledningsfilmer som viser ulike funksjoner i Kostholdsplanleggeren. Filmene egner seg godt i undervisning, og de gjør det enkelt for både lærer og elev å ta i bruk Kostholdsplanleggeren.
Film 2: Registrering som ny bruker
Film 3 :Legge inn egen matvare
Film 5: Sammenligne 3 matvarer/retter
Film 7: Hvilke matvarer inneholder mest av et næringsstoff?
Film 8 Eksportere, importere og dele
Om Kostholdsplanleggeren kommer
Filmenes forankring i læreplanen
De ulike funksjonene som belyses i veiledningsfilmene kan knyttes til ulike kompetansemål i mat og helse.
Etter 4. årssteget
- Fortelle om hva som kjennetegner sunn og variert mat og hvorfor det er viktig for helsen
- Samtale om hvordan skolemåltidet kan bidra til en god skolehverdag
Etter 7. årssteget
- Bruke oppskrifter i matlaging og regne ut og vurdere mengden i porsjonene både med og uten bruk av digitale ressurser
- Vise sammenheng mellom matvaregrupper og næringsstoffer som er viktige for god helse
Etter 10. årssteget
- Drøfte hvordan kosthold kan bidra til god helse, og bruke digitale ressurser til å vurdere eget kosthold og til å velge sunne og varierte matvarer i matlaging.
- Gjøre greie for og kritisk vurdere påstander, råd og informasjon om kosthold og helse.