Fagfornyelsen og kroppsøvingsfaget

Den 18.november 2019 publiserte Utdanningsdirektoratet de nye læreplanene for grunnskolen. Læreplanen vektlegger ulike bevegelsesaktiviteter, lek og øving i større grad enn tidligere. Faget legger til rette for et bredt utvalg av ulike bevegelsesaktiviteter og dreier mot et mindre idrettsrettet fag.

Ny læreplan kroppsøving 

De nye læreplanene blir innført trinnvis over en periode på tre år:

  • Skoleåret 2020–21 tar 1.–9. trinn og Vg1 i bruk nye læreplaner.
  • Skoleåret 2021–22 tar 10. trinn og Vg2 i bruk nye læreplaner.
  • Skoleåret 2022–23 tar Vg3 i bruk nye læreplaner.

I forbindelse med den nye læreplanen arrangerte vi en halvdagskonferanse for kroppsøvingsfaget den 21. november (Program) i samarbeid med Idrettscampus Bergen, ved Høgskulen på vestlandet. Tema for konferansen var: Ny læreplan, vurdering og deltakelse i kroppsøving. 

Petter Erik Leirhaug (HVL) presenterte vurdering i et historisk, nåværende og fremtidig perspektiv og Ann-Kristin Nilsen (HVL) presenterte underveisvurdering i lys av fagfornyelsen. Under sofapraten som fulgte, diskuterte Jakob Gyring, Paul Joachim Thorsen og Martin Kvalø temaet: "Jeg kan ikke være med i gymtimen" ledet av Robert Brankovic. Konferansen avlsuttet med parallellsesjoner ledet av Jon Sundan, Jakob Gyring og Merete Skadal.

Her kan du se noen av innleggene fra halvdagskonferansen:
Petter Erik Leirhaug (Førsteamanuensis, HVL)
Ann-Kristin Nilsen (Stipendiat, HVL)
Jakob Gyring (Lektor, Tertnes VGS), Paul Joachim Thorsen (Overlege, Haukeland) Martin Kvalø, (Amalie Skram VGS) Sofapraten ledes av Robert Brankovic (HVL)/ICB)