Mat og helse-pakken: Matkultur

Denne undervisningspakken består av fire økter som gir elever på 5.-7. trinn kunnskaper om matkultur, tradisjon og identitet. Gjennom undervisningspakken skal elevene lære at mat- og måltidsglede kan være sterkt knyttet til hver enkeltes identitet, religion og hva man er vant med hjemmefra. Undervisningen er lagt opp som èn introduksjonsøkt der elevene får innblikk i matkultur, tradisjoner og identitet, med spesielt fokus på samisk kultur, i tillegg til å bli presentert for hjemmeoppgaven «Min mattradisjon». Deretter påfølger to matlagingsøkter der de skal lage Bidos og fastelavnsboller, og i den fjerde og siste økten skal elevene presentere resultatet av hjemmeoppgaven.

Økt 1: Matkultur og identitet

I denne økten får elevene innblikk i matkultur, tradisjoner og identitet, med spesielt fokus på samisk kultur. Elevene skal lære at mat- og måltidsglede kan være sterkt knyttet til hver enkeltes identitet, religion og hva man er vant med hjemmefra.

Økt 2: Samisk matkultur

I denne økten skal elevene lære å lage samenes festmat – Bidos. Denne samiske retten er valgt som et eksempel på matkultur og illustrerer godt hvordan utviklingen av en matkultur henger sammen med hvordan folk levde før og hvordan vi lever nå.

Økt 3: Fastelavn

I denne økten skal elevene lære om fastelavn og de skal få markere dagen ved å lage fastelavnsboller.

Økt 4: Presentasjon av «min mattradisjon»

I denne økten skal elevene presentere hjemmeoppgaven «min mattradisjon» som de ble presentert for i første økt i undervisningspakken. Dette er en åpen økt hvor lærer selv bestemmer form og innhold, derfor er det ikke laget undervisningsmateriell til denne økten.

Hva undervisningspakken inneholder

Lærermateriale

Hver økt i denne undervisningspakken er knyttet opp mot spesifikke kompetansemål i gjeldende læreplan i mat og helse og du vil finne forslag til læringsmål i lærermaterialet (PDF). Der vil du blant annet også finne forslag til læringstilnærming, tilpasset opplæring, samtale og refleksjon sammen med elevene. På baksiden av lærermaterialet er det skissert hvordan økten praktisk kan gjennomføres. Hver økt har en egen tidsplan som viser hvor lang tid du bør beregne til de ulike elementene i undervisningen. Tidsplanen tar utgangspunkt i at du har to timer til rådighet. Denne er et forslag som er ment som hjelp i organiseringen, og kan selvsagt tilpasses etter behov.

Elevmateriale

Det er også utviklet elevmateriale til hver økt. Dette ligger som PDF og er ment til utskrift slik at elevene kan sette materialet inn i en egen perm, som til slutt kan bli deres personlige kokebok. Elevmaterialet er å finne både på bokmål og på nynorsk.

Til hver økt får elevene læringsmål som samsvarer med de aktuelle kompetansemålene. Fagspesifikke begrep blir også forklart, og der det står oppført en oppskrift er også fremgangsmåten tydelig beskrevet. På baksiden av elevmaterialet er det oppført refleksjonsspørsmål som står i sammenheng med forslagene til læringsmål og samtale i lærermaterialet. Det er også laget rom for egne notater/tegninger.

Om Mat og helse-pakken

«Matkultur» er den tredje i en rekke temabaserte undervisningspakker som vil komme fortløpende i Mat og helse-pakken. Etter hvert vil denne bestå av undervisnings- og læringsmateriell for et helt skoleår. Du står selvsagt fritt til å bruke enkeltøkter, men sammen skal øktene i en undervisningspakke legge grunnlaget for progresjon og dybdelæring hos eleven.

Mat og helse-pakken er ment å være til inspirasjon og hjelp i organisering og gjennomføring av både teoretiske og praktiske økter. Her vil du finne temabaserte pakker som inneholder 3-4 undervisningsøkter á 2 timer (120 minutter). Alt materiellet er gratis og nettbasert.